Gerry är just hemkommen från presentationen av det nya Bridgestone-däcket S22. Ett sportigt gatdäck som man ändå valde att visa upp på Spaniens absolut häftigaste racerbana – Jerez. En stad i södra Spanien som också är känd för sina söta Sherry-viner. Vi fick som uppmjukning besöka Tio Pepe, en av de mest välkända producenterna, för en genomgång om Sherryns historia och hur den produceras. En helikopter tog oss dagen efter ut till den mäktiga Jerez-banan och provkörningen av det nya däcket kunder börja.
I depån stod en hel rad häftiga sporthojar redo. Framför allt nya BMW S1000RR och Panigale V4S. Vidare körde Bikes representant också KTM 1290 Superduke R och Kawasaki ZX-6R, under de sex körpass á 15 minuter som stod till buds.
Artikel kommer i nästa nummer av Bike powered by Motorrad (nr 5) och då berättar vi den fulla historien bakom S22, som följaktligen är en vidareutveckling av S22. Kort sagt ska allt vara bättre. Prestanda på vått och torrt är bättre, samtidigt som livslängden inte har blivit lidande.
Under provkörningen kunde vi konstatera att däcket fungerar mycket bra på de cyklar vår utsände fick möjlighet att lägga rabarber på (det är en huggsexa om de häftigaste hojarna) och att däcket är mycket förlåtande. Gränsområdet mellan fäste och grepp är brett och däcket varnar i god tid, innan det blir farligt.
Men S22 är i första hand ett gatdäck, för sportig landsvägskörning, och för att man ska kunna hänga med på några bandagar då och då. För ren racing finns andra alternativ från Bridgestone.