Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina nya elmotorcyklar, landsvägsstylade Pulse och äventyrsmodellen Origin.

Origin och Pulse delar samma grundläggande komponenter. Can-Am, med hjälp och tillsyn från BRP, har skapat två helt nya motorcyklar där en hel del teknik och mycket av tekniken och designen hos motorcyklarna sägs ha dragit nytta av BRP:s långa erfarenhet av att utveckla Ski-Doo snöskotrar, inklusive flera års erfarenhet av att tillverka eldrivna snöskotermodeller.

Liksom de eldrivna snöskotrarna kommer drivkraften för Can-Am-motorerna från en Rotax-byggd vätskekyld elmotor som uppges leverera 47 hästkrafter och 72Nm vridmoment (0-4600 rpm).

Elkraften kommer från ett 6,6 kWh batteripaket som utgör ryggraden hos motorcyklarna. Can-Am har förpackat den moderna tekniken som behövs hos batterihöljet, inklusive DC till AC-spänningsomvandlaren, effektregulator och 6,6 kW laddningsmodul. Tillsammans bildar de vad Can-Am kallar PowerUnit Core.

Den elektriska motorn i sig är placerad vid svingarmens svinginfästning och sitter delvis i svingarmen och är kopplad till en reduktionsväxel. Detta hjälper till att hålla motorn liten och effektiv. Reduktionsväxeln ansluts till bakhjulet med en kedja. Det finns ingen koppling eller olika växlar. Det är helt enkelt bara vrida på gasen och njuta av åkturen som gäller, och kanske bromsa någon gång emellanåt. Can-Am säger att äventyrsmodellen Origin kan nå 0-100 km/h på 4,3 sekunder, medan Pulse sägs accelerera lite kvickare på 3,8 sekunder på grund av olika hjulstorlekar, däcktyper, kortare fjädring och något mindre vikt.

Can-Am-motorcyklarna kommer med regenerativ bromsning, vilket enkelt beskrivet skfitar motorns användningsområde till att ladda batteriet. Can-Am har finjusterat den här funktionen för att inkludera flera inställningar för olika nivåer av motorbromsning, samtidigt som de har också tagit gasreglaget till hjälp, genom att öka regenerativa effekten när gasreglaget rullas framåt under fartminskning/inbromsning. Detta kan i sin tur underlätta för motorcyklarnas bromsar, som i det här fallet kommer med J. Juan-skivbromsar med ABS, där förare kan använda den variabla regenerativa funktionen som broms. När du saktar ner till stopp eller kör i en nedförsbacke kan motorcykelns hastighet kontrolleras exakt utan att använda bromsarna medan batteriet laddas.

Can-Am har inneslutit motorn, reduktionsväxeln, kedjan och bakdrevet i ett enda hölje som också bildar en enkelsidig svingarm för bakhjulet. Kedjan sägs hållas lagom spänd med ett mellanhjul inuti svingarmen, och ett oljebad ger konstant smörjning. Batteripaketet kyls internt med hjälp av två små radiatorer placerade högt upp nära styrhuvudet.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser