När vi testade CB1100 förra året imponerades vi över modellens utsökta finish och stilrena detaljer som inte på något sätt inkräktade på fullt moderna prestanda. Tyvärr drogs intrycket ner av att motorn vibrerade en hel del. Det förstärktes ytterligare av det faktum att en sjätte växel saknades vilket placerade normal motorvägsfart mitt i vibrationsområdet – synd på en så i övrigt fin hoj.
Till 2014 gör dock Honda om och rätt. Förutom vackra trådekerfälgar får modellen större tank, uppdaterad sadel samt nytt 4-2-2 avgassystem som ersätter det tidigare 4-2-1 och en mer informationsrik instrumentering.
Den viktigaste uppgraderingen är dock att motorn begåvats med en sjätte växel. Enligt Rolf Mälberg på Honda i Sverige är sexan en ren överväxel som både sänker motorvarvet (och därmed eliminerar vibrationsproblemet) men också bränsleförbrukningen.
Säljstart är planerad till mars 2014 men uppdaterade CB1100 kommer att finnas i Hondas monter på mc-mässan i Göteborg 23-26 januari.