Det är lätt att bli rastlös i väntan på miljövänliga motoralternativ. Bike ringde därför upp företaget bakom bränslecellshojen ENV för att se hur ”miljökampen” fortskrider.
ENV:s bränslecell heter Core och vätgasen i den driver motorcykelns elmotor i fyra timmar. Core är stor som en resväska och portabel. Förhoppningen är att den även ska kunna användas som drivkälla till bilen eller som energikälla på utflykten.
Hur går arbetet just nu?
– Vi håller på att jobba med regelverken i Europa när det gäller bränslecellsdrift. Det är ett ganska nytt område så det finns inte så mycket regler överhuvudtaget, säger Dennis Hayten utvecklingschef på företaget Intelligent Energy i London.
Är Core nog säker att ha på en mc?
– Behållaren är byggd av aluminium som klätts med kevlar och det hoppas vi är tillräckligt säkert.
Vad händer härnäst med ENV-motorcykeln?
– Vi kommer att ta fram en modell som är terränganpassad med grövre däck och längre fjädringsväg. Sen hoppas vi att Metropolitan Police i London vill prova fem exemplar så vi får se hur den fungerar i praktiken.
ENV är miljövänlig men hur snabb är den?
– Toppfarten är 80 km/h och det tar 13 sekunder att nå dit. Det är inte spektakulärt snabbt men fullt tillräckligt i storstäder som är den tänkta marknaden inledningsvis.
När får vi se ENV på vägarna?
– Vi är ingen mc-tillverkare så vi behöver en partner. Det var klart med en spansk tillverkare men de drog sig ur just innan vi skulle sätta igång nu i februari. Därför är vi på jakt efter en ny, säger Hayten som tror att vi kan köpa ENV över Internet eller hos en lokal handlare om två år.
Vad blir priset?
– Det blir en enkel motorcykel där delarna kan tas från redan existerande motorcyklar. Priset kommer att bli cirka 8000 Euro inklusive allt, avslutar Dennis Hayten som på måndag föreläser på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg om bränslecellsdrift.
Ta en titt på länkarna nedan eller kolla klippet på You Tube. Tror du bränsleceller är framtidens melodi?