[1070]BMW som presenterade sin sexcylindriga motor i Milano i höstas har redan nu visat två modeller som motorn skall vara drivkälla i. De nya modellerna som bestyckas med denna motor, som allt enligt uppgift bjuder på 160 hästkrafter vid 7 500 varv och hela 175 Newtonmeter vid 5 000 varv, kommer att heta K1600 GT och GTL.
Vid pressvisningen i München meddelades att motorcyklarna kommer att presenteras i sitt färdiga skick på Intermot i Köln den 5 oktober.
K1600GTs tekniska data är imponerande. Onödiga kilon är något BMW jagat extremt noga. Detta precis som om de arbetat med att ta fram en sporthoj. Den främre ramen är i magnesium medan huvudram och bakram är i aluminium.
[1071]Huvudramen har hålutrymmen och varierande godsdimensioner för att både kunna optimera styvhet och samtidigt ändå hålla vikten nere.
Denna nyhet som BMW presenterat har till vissa delar tagits fram av vår svenske MC-formgivare Ola Stenegärd.
Även om protoypen till Projekt 6 var en sportig och brutal och i det närmaste naken hoj så berättade BMW redan i Milano att motorn troligtvis skulle husera i en kommande touringmodell. Det är nu med all tydlighet så att uttalandet var välgrundat.
[1072]En av de fräckare nyheterna som presenterades om K1600 GT var att den skall ha navigator integrerat i elsystemet. Ett multikontrollreglage likt det som R1200RT har till sin ljudanläggning kommer att fungera som GPS-kontroll. Du behöver alltså inte dutta med touchscreen eller så!
[Rättelse] Vi skrev först felaktigt Project 6 både här och i tidningen. Webben rättad, tidningen är redan tryckt. Beklagar missen!