Continental presenterar kurv-ABS

ABS-systemet läser med sensor av lutningen i tre led ungefär 100 gånger per sekund. Allt eftersom att föraren lutar mer och mer så begränsar systemet det initiala bromstrycket. Under lutning så är ABS:ens reglerande pulser också mjukare och systemet har kombifunktion.

– Tack vare optimerad kurvbromsning är det nu stabilare att bromsa i kurva och därmed mer förutsägbart. Risken för en olycka i en kurva reduceras och säkerheten ökar, säger Ronan Le Roy, motorcykelansvarig på Vehicle Dynamics Business Unit of Chassis & Safety Division(!).
 
Continentals kurv-ABS börjar massproduceras i samband med att den ska utrustas på S1000XR, BMW:s nya adventure-utmanare som ska ta sig an bland annat KTM 1190 Adventure – som i sin tur är utrustad med Bosch motsvarande system. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa