Suzuki Tyskland ville ha en ombyggd Bandit att visa upp på Glemseck 101, Europas största caféracer-festival. Istället för att bara anlita en erfaren firma valde de att sammanföra en erfaren och en ung designer. Hans A. Muth gjorde sig ett namn som Chief of Styling hos BMW. Han gick sedan vidare till Suzuki och var en del av teamet som designade 1981 års Katana. Tillsammans med den betydligt yngre Daniel Händler har de nu gått loss på en Bandit 1250.
Framgaffeln är hämtad från en GSX-R, komplett med bromsar och kronor. Fälgarna är hämtade från PVM och broms- och kopplingsgreppen är från inga mindre än svenska ISR. Bygget har fått ny mappning och ljuddämparen från Cobra vilket ska ha höjt effekten från 98 hästkrafter till närmare 120.
Bakramen har modifierats för att få till den böjda formen ni ser på bilderna. En enkel vit magkåpa monterades och utöver tillkomsten av läder är bensintanken original.
– Muth var en extremt bra handledare för mig. I början av vårt samarbete spenderade vi tre dagar med att bara prata om projektet och skissa på FatMile. Det var oerhört motiverande och mycket lärorikt, berättar Händler.