Den som tävlar, eller tar sin säkerhet under bankörning på yttersta allvar, bör titta närmare på ett aribagställ, exempelvis det här från Dainese, som är den ledande inom tekniken med flera avancerade lösningar. Vi har provat Mugello R D-air som är ett läckert ställ i känguruskinn, vilket höjer prislappen rejält. Mugello R D-air kostar över 40.000 kronor! Behöver man dessutom som undertecknad ett måttsytt ställ tillkommer resa till godkänd D-Store där man får sina mått tagna, ingen lek, tar cirka 30 minuter. Jag fick välja om jag ville ha stövlarna innanför eller utanför, båda varianterna finns om man gillar Daineses stövlar, vilka passar mina fötter perfekt. Min första tanke var givetvis att stövlarna måste sitta utanpå, men vid en närmare eftertanke ändrade jag mig och valde ”in”-stöveln. Duger det till Valentino Rossi duger det till mig, även om en stövel utanpå ser coolare ut, jag vet. Fördelen med ”in”-stöveln är att den fästs ihop med skinnstället med hjälp av kardborreband, vilket i sin tur ger en säker koppling mellan stövel och ställ och att man slipper fenomenet med att knäpartiet hamnar för högt upp under körning.
Ställer behöver laddas. Hur konstigt låter inte det? Jodå, med följer en laddare som kopplas in i pucken baktill där all elektronik och gaspatronerna sitter Här finns också plats för en vätskebehållare för varma racedagar. Behållaren följer med, och kan vara nödvändig om man exempelvis kör långlopp under heta dagar. Förutom att detektera omkullkörning och sköta utlösningen av airbagen registerar elektroniken också körningen som spelas in i ett minne och kan tankas ner i dator för studier och analys efter körningen.
Det som slog mig var hur fint stället satt och fungerade redan från att det togs på för första gången. Passformen är perfekt, och rörelsefriheten är samtidigt total. Det här kan låta överdrivet, men faktum är att det är viktiga egenskaper vid bankörning då man som förare måste krypa ihop i fosterställning bakom en minimal kåpa med knäna uppöver öronen.
Förutom knäpuckar finns också armbågspuckar, jobbar fortfarande på att få mitt första armbågsskrap…
Lyckligtvis har jag ännu inte kunnat testa aribagens funktion. Men alla som sett ett MotoGP-race med de krascher som ofta uppstår där, vet att det fungerar. Det är också obligatoriskt i den allra högsta VM-klassen där säkerheten alltid sätts först. Airbagen blåser upp blixtsnabbt, håller luften under en viss tid, för att sedan släppa ut luften igen. Det innebär att man kan köra vidare med sitt airbagställ också efter att det löst ut. Vill man däremot få tillbaka airbagfunktionen måste stället tillbaka till en auktoriserad Dainese-handlare, Dainese racing service eller till Daineses huvudkontor i Vicensa, Italien.
En av de allra största Dainese-handlarna i norra Europa finns faktisk här hemma i Sverige. Besök Lelles MC-Center i Uppsala för att kolla in det senaste inom Daineses airbagteknik. Systemet finns också i andra skinnställ, skinnjackor och textilkläder, till en lite mer överkomlig prislapp.
Text: Gerry Nordström