Den första av de två loop-rutterna i Riyadh inleddes under torsdagen, där motorcykelförarna – för första gången i Dakarrallyts historia – körde hela etappen helt självständigt från bil- och lastbilskategorierna. Den femte etappen av rallyt utkämpades över en 346 kilometer lång specialsträcka, som täckte tuff och stenig mark och som mot slutet av dagen inkluderade en 50 kilometer lång sträcka av sanddyner.
Tech3 KTM Factory Racings Danilo Petrucci vann etapp fem i Dakarrallyt 2022. Den före detta MotoGP™-stjärnan imponerade återigen genom att sätta den snabbaste tiden på den 341 kilometer långa specialen. Red Bull KTM Factory Racings Toby Price var från början snabbast på sträckan, men fick senare ett sexminutersstraff, vilket sänkte honom till femma. Kevin Benavides körde hem sin KTM 450 RALLY till åttonde plats, medan Matthias Walkner landade på elfte plats.
Danilo Petrucci: ”Det var en ganska lång dag. Jag gav mig i väg i morse och bestämde mig för att jag verkligen ville lära mig och förbättra min navigering, så jag pressade inte för hårt i början. Efter en kurva fanns en stor sanddyn med en grupp kameler på andra sidan. En stor kamel kom in i spåret, och jag var tvungen att undvika den, men det slutade med att jag kraschade efter att ha kört över en massa gupp och kamelgräs. Det var min allra första krasch av detta Dakar. Efter det lättade jag lite och Kevin kom i kapp mig och vi körde tillsammans mot mål. Efter att ha kört i kapp ytterligare några förare kom vi fram till en waypoint som inte validerades för alla – jag förlorade lite tid där. De sista 60 kilometerna var rakt igenom sanddyner och så jag var väldigt försiktig där för att se till att jag inte skadade min fotled. Så det har varit en intressant och tuff dag, men jag har verkligen njutit.”
GASGAS Factory Racing-duon Sam Sunderland och Daniel Sanders nådde säkert slutet av specialen för att behålla sina starka positioner i den preliminära totalklassificeringen. Med fem långa och fysiskt krävande etapper nu avklarade, behåller Sam sin plats överst vare en 12:e plats under torsdagen medan Daniel slutförde specialen en plats bakom, på 13:e plats, för att förbli fyra i den allmänna rankingen.
Husqvarna Factory Racings Luciano Benavides levererade en stark prestation för att ta en 10:e plats i femte etappen. Den unge argentinaren fortsätter att leverera starka, konsekventa etappresultat och avancerar vidare upp i rallyt och ligger nu på 18:e plats totalt med bara en dag kvar innan vilodagen i mitten av rallyt. Skyler Howes fick upp bra fart på den 341 kilometer långa specialen men drabbades tyvärr av en krasch mot slutet av etappen. Även om han kunde genomföra specialen som den nionde snabbaste föraren, fördes han sedan till sjukhus för medicinska kontroller. Tyvärr kommer den amerikanska föraren inte att fortsätta sitt deltagande i rallyt.
Hondaföraren José Ignacio Cornejos körning hade förbättrats avsevärt från de föregående dagarna och detta återspeglades inte minst under torsdagen. En felfri etapp, med snabbhet och skicklig navigering resulterade i att han nådde slutet av specialen med dagens näst bästa tid för en RallyGP-förare, endast 0’03 från etappvinnaren och avancerade två positioner i totalställningen så här långt.
Bakom den unge chilenske föraren bjöd även amerikanske Ricky Brabec på en uppfriskande uppvisning. Monster Energy Honda Team-föraren, trea för dagen i RallyGP-klassen, och vann tillbaka flera minuter från sina närmaste rivaler. Brabec slutade 1’30” efter dagens etappvinnare och klättrar upp en position i rankingen. Pablo Quintanilla och Joan Barreda hade det besvärliga uppdraget att öppna banan i morse mitt under en pågående sandstorm. I slutet av den avbrutna etappen övervägde tävlingsarrangören fortfarande olika alternativ för hur man ska klassificera de förare som hade kommit i mål och för att bestämma vad de ska göra med resten av de inblandade förarna. Quintanilla och Barreda kunde ändå ta sig igenom till slutet av specialen. Quintanilla och Barreda är båda kvar i kampen om totalsegern.
Fredagens etapp
Sista etappen av denna första vecka av Dakarrallyt körs under fredagen. En andra slinga nordväst om Riyadh kommer återigen att sätta förarna på prov med 402 kilometer specialsträcka på tid. Det kommer att vara fysiskt krävande med tanke på att det är samma rutt som bil- och lastbilschaufförerna körde föregående dag, så förarna kan förvänta sig sönderkörde, spåriga förhållanden med damm, sand och dolda stenar. I sanddynerna kommer de många linjerna att tvinga förarna att vara särskilt uppmärksamma på navigeringen. Vid starten finns det flera spårkorsningar och mot mitten av specialen ett fyrtiotal kilometer sanddyner innan de snabba spåren som avslutar dagen. Trippmätarna kommer att registrera 618 kilometer när motorcyklisterna kommer tillbaka till bivacken i Riyadh.