Provkörningen av Ducati Diavel kommer i Bike nummer 4, ute i handeln den 8 mars men redan nu vill vi passa på att ge dig svar på de tre frågor som vi ställer oss. Magnus Johansson kom hem med ett stort leende och det gjorde resten av redaktionen nyfiken.
Den ser lite ut som en glidare samtidigt som motorn lär ha 162 hästkrafter och bromsarna är de häftigaste på marknaden. Vad är det egentligen för typ av motorcykel?
– Ärligt talat blev jag grymt överraskad när vi körde den. Trots att tempot på bergsvägen upp till Ronda stundtals låg som på en bandag, skrapade fotpinnen i bara som hastigast. nedläggningsvinkeln är densamma som för Monster. Och den går ju sopm ett skållat troll! Ducati uppger att den gör 0-100 på 2,6 sekunder och jag betvivlar det inte. Den långa svingen och låga tyngdpunkten gör att du kan accelerera fruktansvärt snabbt.
Men det sitter ju ett 240-däck bak. Är det inte som försöka köra bana med en traktor?
– Nej, jag har kört alla andra powercruisers på marknaden och blev riktigt imponerad. Trots det fläskiga däcket går det att svänga. Visst märks bredden, speciellt i låg fart, men Pirelli har utvecklat ett däck enbart för Diavel som har en betydligt spetsigare profil. Kort sagt så styr den riktigt fint och däcket har bra grepp.
Vem tror du kommer köpa den? Är den inte lite för extrem för glidarkunderna?
– Efter att ha kört den är jag mycket mer positivt inställd. Den funkar ju! Visst ser den ut som en glidare, men jag skulle hellre likna den vid en Megamonster, känslan är inte långt ifrån Monster i körupplevelse, men med betydligt starkare motor. Dessutom har ju genomsnittsåldern för motorcyklister både i Sverige, övriga Skandinavien och Europa ökat betydligt de senaste tio åren. Att bygga motorcyklar där man inte måste vika ihop sig för att få ett paket som är kul att köra, kommer vara en framgångsrik strategi oavsett om vi snackar om Kawasaki Z1000SX eller Ducati Diavel.
Mer om Ducati Diavel i Bike 4 som finns i handeln den 8 mars. Vad tycker du om Diavel? Kommentera här nedan.