Tjena Jonathan, hur är det i Tyskland?
Mestadels riktigt härligt! Å ena sidan var det väckning klockan fyra imorse som gällde och mot slutet av dagen öste regnet ner. Det var länge sedan jag kört i sådant monsunregn – i varje fall med skinnjacka och kevlarjeans. Men mestadels har vädret varit bra och vägarna ruskigt fina, spana in utsikten på bilden ovan!
Berätta vad som är så speciellt med nya R nineT Scrambler?
Det här handlar om ”back to basics”! I grova drag har man tagit R nineT Roadster och utrustat den med både enklare (det vill säga billigare) och mer scrambler-mässiga komponenter. En väldig massa prylar har bytts så det är verkligen inte fråga om någon trist special edition. Utöver saker som har bytts ut har också befintliga saker förändrats – exempelvis har förarpositionen omarbetats och motorn har ny dragning av avgassystemet (och är Euro4-certifierad).
Vad kan du säga om körupplevelsen då?
Rätt så annorlunda från R nineT Roadster. 19-tumsframhjul och längre fjädringsväg förändrar så klart mycket, men tack vare finjusterad chassigeometri är den ändå mångsidig. Slutresultatet är en stabil pjäs som också är kvick genom kurvigare partier. Och man behöver inte oroa sig över Euro4, motorn är fortfarande en riktig karaktär!
Håll utkik efter provkörningen av R nineT Scrambler i ett kommande nummer av Bike!