Redaktionens enduronörd – Magnus Johansson – är för tillfället i Kanada och provkör där Husqvarnas nya tvåtaktsmotorer med insprutning.
Hallå Magnus, hur går det bland björnar och älgar i de kandensiska skogarna?
– Inte illa alls, fantastisk terräng, vi gasar för tillfället runt i ett skidsystem. Jag vet inte om Husqvarnas PR-avdelning blev inspirerade av senaste Enduro SM. SS2 gick ju i Vingåkers skidbacke… Höjdskillnaden där var väl kanske 100 meter, här är toppen på 2500 meter och anledningen är så klart att de vill visa hur fint insprutningsmodellen hanterar skillnaden mellan olika syrenivåer i luften, alltså den anledningen som man annars håller på och bestyckar om en förgasare.
Funkar det?
– Absolut, tycker rent generellt att tekniken imponerar. Inte bara när det gäller den biten, utan att motorerna upplevs gå väldigt jämnt och fint – oavsett varvtal.
Något mer intressant att berätta om nu?
– Ganska coolt att få hänga med Colton Haaker och Pela Renet här. Det är uppenbarligen så att det finns människor som verkligen kan köra motorcykel – och så finns det vi som önskar att vi kunde det.
Sedan har jag snackat en del med Husqvarnas utvecklingstekniker om Euro 4 och kring det finns det så klart en hel del att berätta.
Men har ni sett några björnar då?
– Haha, ja, vid frukosten igår var det två stycken som traverserade skidbacken 500 meter upp. Det var ju mest bara två svarta prickar som rörde sig, men jag kände att det ändå var anledning nog för att ställa in morgonjoggen.
Och vad händer nu då? Mer körning?
– Nope, we’re done, och jag har äntligen fått lite wifi. Hade tänkt köra liverapport på Endurobloggens Facebook, samt ladda upp lite bildspel och annat men det var tvärt omöjligt i skogen. Man blir bortskämd med 4G hemma… Men mer kommer så klart både här på sajten, på Facebook och i tidningen. Jag skriver artiklarna på flyget hem, det vet du chefen. Nu tänkte jag försöka hinna med litet downhill-cykling också innan planet lyfter.