Den här extrema maskinen är en skapelse som inte liknar något annat. Dodge hävdar att det är en motorcykel. Men det anser inte undertecknad. Men i det här fallet gör jag ett undantag och skriver om den i alla fall. För vad sägs om 500 hästkrafter, ett vrid på över 700 newtonmeter och en toppfart på drygt 500 kilometer i timmen? Jag säger MUMS!
Enligt Dieter Zetsche, en höjdare hos Chrystler Group, är det nödvändigt med fyra hjul för att orka med att bära den stora vikten och enorma kraften från den maffiga V-10-motorn. Hjulen rör sig individuellt vilket ska medföra att det fyrhjuliga fordonet går att luta som en ”vanlig” motorcykel. Enligt Dodge är upp till 45-graders lutning möjlig utan att saker och ting skrapar i vägbanan.
Upp till 100 exemplar kan snart vara på väg ut på marknaden. Prislappen lär hamna på runt två miljoner svenska kronor.
Bil eller hoj? Döm själv.
Tekniska data:
MOTOR
Typ: 10-cylindrar, 4-takt, 90-graders V-motor, vattenkyld
Ventilmekanism: OHV, 2 vent/cyl
Cylindervoym: 8277 cm3
Borr x slag: 102.4 x 100.6 mm
Bränslesystem: Digital bränsleinsprutning
Kompression: 9.6:1
Max effext: 500 hk/5600 rpm
Max vridmoment: 712 Nm/4200 rpm
Antal växlar: 2 st. Rakskurna drev.
Koppling: Flerskivig torr.
Sekundärdrivning: Dubbla kedjor.
CHASSI
Aluram med motorn som bärande del.
DÄCK/FÄLGAR
Fram (2): 120/60R-20, 4-tums alufälgar.
Bak (2): 150/50R-20, 5-tums alufälgar.
BROMSAR
Fram: En 508 millimeters skiva per hjul, dubbla fyrkolvsok per hjul.
Bak: En 508 millimeters skiva per hjul, ett fyrkolvsok per hjul.
MÅTT/VIKT
Längd: 2590 mm
Bredd: 704 mm
Höjd: 937 mm
Hjulbas: 1930 mm
Sadelhöjd: 737 mm
Markfrigång: 76,2 mm
Vikt: 678 kg
Bensintank: 12 liter
Angiven toppfart: 480 km/h