”Den snabbaste vägen att få ner utsläppen är att ge sig på bensin- och dieseldrivna bilar” berättar miljöministern och centerpartisten Andreas Carlgren i en intervju med Dagens Nyheter idag.
Han vill dock inte kommentera beräkningen att det skulle krävas 20 kronor per liter för att nå utsläppsmålet till 2020.
”Jag är inte beredd att binda mig för några summor, men det är alldeles uppenbart att ska vi få ner utsläppen från bilarna kommer kostnaderna för att släppa ut koldioxid från bilarna att behöva öka” säger Andreas Carlgren i intervjun med DN.
Naturvårdsverket har, tillsammans med en rad andra utsläppssänkande åtgärder, tidigare föreslagit en 75-öres höjning per liter bensin och Andreas Carlgren berättar att det inte räcker med att bara diskutera skatterna, men att det är också en viktig del.
Han påpekar i intervjun också att Sveriges bilister släpper ut mer koldioxid per kilometer än vad till exempel tyska bilägare gör.
Skulle vi bara få ner utsläppen från den svenska bilparken till det tyska genomsnittet skulle det motsvara en miljon etanolbilar som rullar på vägarna.
Till de bilister som redan tycker att bensinen är för dyr säger Carlgren:
”Jag håller med om att resekostnaderna är ett stort problem för dem som bor på landet. Därför ska vi också förändra reseavdragen när vi gör de här förändringarna.
Samtidigt är det orealistiskt att inte tro att bensinpriset kommer att gå upp kraftigt ändå på grund av stigande oljepriser. Det kommer att stå för den största prisökningen på sikt.”
Prishöjningen kan bli av först tidigast nästa år då regeringen ska lägga fram sin klimatproposition.
Källa: Dagens Nyheter
Vad tycker du? Diskutera nedan!
Läs även hela artikeln på dn.se, klicka på länken nedan.