Med en nyligen tagen förstaplats i vårt stora Superbiketest (Bike 10) så skulle man kunna tro att Ducati kunde få låta Panigale V4 stå orörd något år till. Men icke! Värst ska vara värst så nu vässar man på Panigalen ytterligare till 2022. Med små förändringar hos motorn med hjälp av förlustreducerande åtgärder och försiktig mappning har man hittat 1,5 hästar mer och den härligt pulserande V4:an levererar nu hela 215,5 hästar vid 13000 varv. Den siffran kan ökas till ofattbara 228 hästar med ett racingavgassystem från Akrapovic samtidigt som man tappar hela 5 kilo.
Det Ducati lagt mest krut på denna gång är faktiskt att få Panigalen mer lättkörd. Med små ändringar i tankens och kåpornas utformning har man förbättrat ergonomin och förarens integration med hojen. De fräcka vingarna på kåpan ger ett marktryck på hela 30 kilo vid hiskeliga 300 kilometer per timme.
Växellådans utväxling har ökats på ettans, tvåans och sexan växel. Hela 11,6% på första växeln vilket nu ska göra ettan mer körbar i de tajtaste kurvorna på racerbanan. Toppfarten har av detta även ökats med fem kilometer per timme. S-modellens elektroniska fjädring från Öhlins har utvecklats ytterligare och gaffeln har fått ökad slaglängd med fem millimeter för att tillåta mjukare fjädrar för ökad markkontakt.
Ducati Panigale V4 har ett av marknadens mest avancerade system för elektroniska förarhjälmedel och dessa har till 2022 utvecklats ytterligare. Nu finns fyra helt nya körlägen, Full, High, Medium och Low, där för första gången man njuta av V4ans helt otyglade kraft på läge ”Full”. Endast ettans växel är något reducerad för att föraren ska få befinna sig kvar på jordklotet. Läge Low är anpassat för lugnare landsvägskörning och levererar endast 150 hästar.
Bike är redan inbokad på provkörningen av Ducati Panigale V4S, vår lyckligt lottade Klavs Lyngfeldt åker snart ner för att få provköra den nya juvelen. Håll utkik här på Bike.se och njut av lite bilder i nedan galleri så länge.