När Ducati till säsongen 1995 lanserade modellen 748 var det många som betraktade den som ett mer ekonomiskt alternativ till den större och dyrare 916 som hade presenterats ett år tidigare. Det skulle visa sig att 748 överglänste sin bångstyriga storebror på alla områden utom acceleration rakt fram. Den mindre motorn gjorde det enklare att bromsa, hålla hög fart genom kurvorna och accelerera ut ur dem.
Det är precis likadant med Ducati 848 i förhållande till de större och starkare 1098 och 1198. De 124 hästkrafter som vi har uppmätt på 848:ans bakhjul rycker aldrig undan mattan för föraren, så som de större modellernas brutala motorer kan göra.
Något som det däremot är svårt att blunda för är att 848 är en relativt obekväm hoj. Sätet är hårt, körställningen extrem och räckvidden dålig. Under vårt test var det tomt i tanken efter 20 mils blandad körning och i backspeglarna ser föraren i stort sett ingenting. Allt det här gör förstås 848 illa anpassad för vardags- och touringkörning, men desto mer passande för bana och riktigt aktiv landsvägskörning.
Sedan 2008 har Ducati tillverkat några olika versioner av 848. Som årsmodell 2011 kom 848 EVO med större spjällhus, vassare kamaxlar, högre kompression och 140 uppgivna hästkrafter. Evo fick också de känsliga och kraftfulla monobloc-oken från Brembo som sitter på 1098 R.
Till 2012 försvann standardversionen av 848 från modellprogrammet samtidigt som 848 Evo Corse Special Edition gjorde entré. I praktiken blev Evo standardversion och Corse övertog den roll som Evo hade haft innan. Om du vill ha en 848 med samma antispinnsystem som på Panigale 1199 är det en Corse du ska titta efter. Corse har dessutom originalmonterad quick shifter. 2012 var pristillägget för Corse 10 000 kronor: 153 000.
Ducati utfärdade en återkallelse i slutet på 2008 och den avser 2 000 exemplar av både 848 och 1098 som kan drabbas av otillräcklig laddning. Ytterligare en återkallelse gjordes 2009, ett fåtal 848 drabbades av en läckande bränsleslang. Ducati utför kostnadsfri kontroll och vid behov montering av ny slang.
Ännu en återkallelse gjorde Ducati i april 2012. Den gällde en handfull exemplar med tillverkningsfel på bakre bromsbeläggen. Uppge ramnummer så kan verkstaden kolla om hojen har lämnats in för åtgärd eller inte.
En 848 upplevs lätt som styvnackad, hård och primitiv om den inte körs mycket aktivt. Då förvandlas den och dess stabilitet, precision och avsaknad av dökött framträder tydlig. Det här kan vara bra att ha i bakhuvudet om du överväger att köpa en 848 och saknar erfarenhet av strikta tävlingsmotorcyklar.
Är du redo för en utmaning och beredd att göra de uppoffringar som det innebär att köra och äga en Ducati, då finns det ingen anledning att tveka. Om du däremot bara har blivit förälskad i den italienska designen och det mullrande ljudet, men inte är redo för den kompromisslösa motorcykel som Ducati 848 är, gör du klokt i att titta på andra alternativ.
Till sist: ett tillbehör som de allra flesta vill utrusta sin hoj med är ljuddämpare från Termignoni. De kostar drygt 10 000 kronor, det dubbla för ett helsystem. Något att ha i åtanke när du granskar utrustningslistan på begagnade 848.