Utseendemässigt är mycket sig likt på den mindre Panigalen. Den stora skillnaden är att 899 Panigale inte kommer med enkelsving utan den mer konventionella dubbelsidiga svingen.
Motorn är fortfarande en integrerad del av chassit och levererar 148 hästkrafter vid 10 750 varv. Borrningen är 100 milimeter och slaget 57,2 millimeter (kontra storebrors 112 respektive 60,8).
Framgaffeln på 43 millimeter kommer från Showa och är fullt justerbar. Bakdämparen är även den fullt justerbar och kommer från Sachs.
Bakdäcket mäter 180/60ZR17 och fram 120/70ZR17. Fram sitter även dubbla Brembo monobloc-ok runt skivor på 320 millimeter. Bosch ABS-system är kopplat till bromsarna och erbjuder tre olika lägen samt möjligheten att stänga av ABS helt.
Övriga elsystem inkluderar Ducati Riding Modes (tre olika körlägen), traction control (DTC), quick shift (DQS), motorbromskontroll (EBC) och ride-by-wire.
Torr väger modellen 169 kilo som fördelas 52 procent fram och 48 procent bak. Tanken är 17 liter stor.
Svenskt pris är inte klart i dagsläget, men håll tillgodo med över 100 bilder i galleriet till höger.