Marco Sairu är chef för Ducatis olika motorprojekt och Andrea Cucculelli är en av ingenjörerna som arbetat specifikt med 959-motorn. Här svarar de på några frågor om motorn, notera att frågorna ställts av Ducati själva men här finns ändå ett par intressanta detaljer.
När det gäller effekt och vridmoment, hur viktiga är dessa olika faktorer för 959 Panigale?
– 959 Panigale har designats för nöje på landsvägen och prestanda på racerbanan. På grund av detta har, med respekt för 899 Panigale, effekten höjts från 148 till 157 hästkrafter tillsammans med en betydande ökning av vridmomentet från 5 000 rpm.
Den högre effekten ökar prestandan i frågan om toppfart medan vridet i 959 Panigale möjliggör mer lättillgänglig prestanda i kruvorna. I tillägg till detta ger det högre vridet mer tillfredställande egenskaper i låg–medium fart, säger Marco Sairu.
Om vi går in på djupare tekniska detaljer, berätta mer om motorn.
– Motorn är en evolution av den som monterades i 899 Panigale. Vi har valt att behålla samma borrning men att förlänga slaget till 60,8 millimeter, samma som hos 1299 Panigale. Vi får därmed en mindre extrem Supersquadro som samtidigt har samma fördelar när det kommer till högre vrid, säger Andrea Cucculelli.
Till sist, rörande Euro4-kompatibiliteten, så har den här motorn fått komponenter som avger mindre mekanisk oljud, säger Marco Sairu.
Vill du läsa om hur det faktisk är att köra hojen gör du bäst i att hugga tag i Bike 2/15. Där provkörs hojen av Bikes Christer Miinin, håll utkik i butikshyllorna den 12 januari!