För att leva upp till att kallas Ducatis starkaste kåplösa hoj någonsin har Monster 1200 R utrustats med en trimmad version av originalmotorn på 1198 kubik. Testastretta-twinnen har försetts med nya elliptiska trottlar och större insugstrattar.
https://youtu.be/UJX1kUsFmqY
Topparna har sett över för att matcha det större luftflödet från de nya insugstrattarna och en lägre vevhuspackning har gjort att kompressionen höjts från 12,5:1 till 13,0:1.
Allt detta tillsammans med ett nytt grövre avgassystem har gjort att effekten skruvats upp från 145 (Monster 1200 S) till 160 hk och vridmomentet landade på strax över 131 Nm.
Bakramen är specifik för R-versionen och ska vara något lättare. Hela chassit, som består av fullt justerbar framgaffel (48 mm) och bakstötdämpare från Öhlins, är 15 mm högre än det hos standard Monster 1200.
Framför föraren hittas en tredje Öhlins-komponent i form av en R-specifik styrdämpare. Ducati Monster 1200 R får även en modern TFT-skärm där föraren får skiftande information beroende på vilket körläge som valts.
Fälgarna är smidda tre-ekrade varianter från Marchesini som ska föra tankarna till värstingen 1299 Panigale. Frambromsarna kommer från tidigare nämnda supersport-hoj, det handlar alltså om Brembo M50 Monobloc ok och 330 millimeters bromsskivor från samma tillverkare. Bakre bromsskivan mäter 245 mm i diameter och knips åt av ett tvåkolvs-ok, även det kommer från Brembo.
Diskuetra: Vad tycker du om Ducati Monster 1200 R?