Vad gör man när man har tråkigt i Bologna? Jo, man samlar man sina bästa Ducati-kompisar från utvecklingsteamet, tar fram sin bästa grappa och en nyvässad penna. Och fram skapar man den absolut galnaste och knäppaste Multistradan ever! Ducati Multistrada V4 RS! Vi börjar med det fränaste direkt, istället för att trimma V4 Granturismo på 170 hästar från de andra Multistradorna tog man helt enkelt motorn från Panigale V4, Desmosedici Stradale, och skohornade in i monocoque-chassit. Resultatet är en ”nedtrimmad” superbikemotor på 180 hästar (195 med Akra helsystem…) och härligt rasslande torrkoppling. En lägre drevning garanterar hissnande, bakhjulsfrämjande acceleration.
I övrigt har man använt basen från Multistrada V4 Pikes Peak, vilket framförallt betyder små, feta 17-tummare, massor av kolfiber och en läcker lackering. Multistrada RS stoltserar med ännu mer kolfiber, en helt egen bakdel i kolfiber med integrerade passagerarhandtag och en bakram i titan! Totalt sparas hela tre kilo jämfört med Multistrada Pikes Peak.
På elektroniksidan delar Multistrada V4 RS utrustningsnivån med Multi V4S vilket i korta drag betyder ett fullt program med radar fram och bak och Öhlins Smart EC 2.0 adaptiv fjädring. Exklusivt för V4 RS är ett nytt körprogram, Race, vilket ger dig motorprogram Full som tar fram full effekt på alla sex växlar med ett extra krispigt gassvar. Sport och Touring begränsar effekten på de första tre växlarna medan Urban ger dig 114 snälla hästar.
Ducati Multistada RS, höjdpunkter:
1 103 cc Ducati Desmosedici Stradale-motor med kontroll av ventilspelet var 30 000:e km
Monocoque ram och enkelsidig svingarm i aluminium
Bakram i titan
Många kolfiberdetaljer
Öhlins Smart EC 2.0 semi-aktiv elektronisk fjädring med ”adaptivt” system
Fjärdingsväg 170-170 mm fram/bak
17″ Marchesini smidda aluminiumfälgar med Pirelli Diablo Rosso IV Corsa däck i storlek 120/70 ZR17 fram och 190/55 ZR17 bak
Bosch-Brembo ABS 10.3ME kurv-ABS
330 mm diameter främre bromsskivor med Brembo Stylema 4-kolvs radiella bromsok
Full LED-strålkastare med DRL och Ducati Cornering Lights (DCL)
TFT-instrumentbräda med 6,5” färgskärm med unik RS-grafik
4 effektlägen (full, hög, medium, låg)
4 körlägen (Race, Sport, Touring, Urban)
Främre och bakre radarteknik (Adaptiv farthållare och döda vinkeln)
Ducati Wheelie Control (DWC)
Ducati Traction Control (DTC)
Motorbromskontroll (EBC)
Ducati Connect med telefon-, musik- och kart-navigatorapplikationer
Ducati Quick Shift (DQS) upp och ner
Vehicle Hold Control (VHC)
Ca pris Sverige: 394.900 kronor