Igår visade Ducati upp den nya V4:an som ska driva 2021 års Multistrada som avtäcks den fjärde november. Tidigare har vi fått veta att nya Multin kommer har radar både framåt och bakåt som första serieproducerade motorcykel. Nu visades alltså motorn upp och det är verkligen en skönhet.
Vi säger det direkt, onödigt att dra på det, för första gången på mycket länge använder sig nu Ducati av konventionella ventilfjädrar, alltså ingen Desmo-motor. Ducatis tester visade att för att få ut maximal serviceintervall ur motorn så var detta det bästa alternativet. Hela 6000 mil kan det passera innan man behöver in och kolla något ventilspel, imponerande och långt mer än samtliga konkurrenter klarar av.
Motorn är en fyrtakts V4:a på 1158 kubik med motroterande vevaxel. Två millimeter större borrning jämfört med Panigale V4 ger med andra ord 55 friska extra kubikcentimeter för ökat vridmoment på låga varv. Hela 125 newtonmeter vid 8750 varv jämfört med Panigalens 124 newton vid 10.000 varv.
Jämfört med V-twinnen från den aktuella Multistrada 1260 är den nya V4:an 1,2 kilo lättare, 85 millimeter kortare, 95 millimeter lägre och bara 20 millimeter bredare. Detta ger med andra ord större frihet att placera motorn i ramen för optimerad markfrigång och tyngdpunkt. De fyra cylindrarna har en väldigt tät tändföljd, på samma sätt som Panigalen, vilket ger motorn ett ljud påminnande om en V-twin, ”Twin Pulse” kallar Ducati systemet. V4 Granturismo ärver även nyheten från 2020 års Panigale, nämligen möjligheten att inaktivera de två bakre cylindrarna, för mindre värmestrålning vid kökörning.
Vi på Bike ser fram emot den fjärde november när den kompletta hojen visas. Under tiden får ni hålla tillgodo med ännu fler läckra teknikbilder i nedan galleri.
V4 Granturismo tekniska data