Med 2023 års modell av Panigale V4R sätter Ducatin ribban rejält högt vad gäller motorprestanda. Vad sägs om 240,5 hästkrafter vid 15 500 varv och makalösa 16 500 som maxvarv på sexans växel! Förvisso med race-avgassystem och en specialolja från Shell där den sistnämnda faktiskt ska minska friktionen med så mycket som 10 procent vilket ger 4,5 hästar extra. Som fullt gatgodkänd och EURO5-klassad väger V4R in på 218 hästkrafter. Vi stannar vid motorn, som är det fräckaste på denna hojen. För att åstadkomma en så hög maxeffekt och astronomiska varvtal har Ducati låtit längsborra vevstakarna med ett 1,6 millimeter hål från vevstakslagret till kolvbulten som förbättrar smörjningen av ”lilländan”. Vidare har man DLC-behandlade kolvar för minskad friktion och större nötningsbeständighet. En teknik som nu används för första gången i en produktionsmotor. Kolvarna är även 5 gram lättare och med ny utformning. Fulltankad vikt i gatutförande, 193,5 kilo och 188,5 med race-systemet.
Kamaxlarna har en millimeter högre lyft på insugssidan och på spjällhuset hittar vi en variabel insugslängd på plus/minus fem millimeter. Torrkopplingen har krympt i formatet med kortare axlar och är dessutom 800 gram lättare. I övrigt har 2023 års Ducati Panigale V4R ärvt samma uppdateringar från 2022 och 2023 års Panigale V4S med högre utväxling på växel 1,2 och 6 samt förbättrad aerodynamik och bättre vindskydd för föraren. Likaså ärver V4R de nya inställningarna på elektroniken vilka främst är till för att göra livet lättare för föraren. Fyra olika körlägen erbjuds, Full, High, Medium och Low där den sistnämnda är ämnad för ”gatbruk” och begränsad till 160 hästar. Det roliga med läget ”Full” är att det är helt utan hängslen och livremmar på växel 2-6. Här tillåts motorn spela ut sin fulla potential, kanske inte snabbast med garanterat roligast.
Ducati har sedan tidigare ett av marknadens bästa elektroniska förarstöd och till 2023 erbjuds även ett speciellt körprogram, enbart avsett för racingbanan, där gatläget ersätts av ett regnläge för regndäck på bana. Hardcore så det förslår! Som vanligt är Ducatis pressrelease extremt gedigen och det finns mycket mer att berätta om Panigale V4R. Läs gärna det finstilta på Ducatis hemsida och njut av lite coola bilder i nedan galleri! Prislappen är förmodligen inte intressant om du är spekulant på denna maskin men vi nämner den i förbifarten, 450 900 kronor..