Igår kl 17:00 släppte Ducati officiellt bomben som det tisslats och tasslats om sedan Milanomässan i höstas. Superleggera V4 är en teknikers ultimata dröm, en orgie i kolfiber, magnesium och titan som väger in på ultralätta 159 kilos torrvikt i gatlegalt utförande. V4:an på 998 kubik från V4 R rullar ut hela 224 hästar i EURO-5 version och med det tillhörande racekitet som följer med ökar denna siffra till 234 hästar och vikten sjunker till 152 kilo. Siffror som är helt unika för en gatlegal motorcykel.
Varför har man då inte gått den enkla vägen och monterat 1100-motorn från V4 och V4S? Enkelt, 998-kubikaren från R väger 2,8 kilo mindre och med den lättare svängmassan varvar den mer och ger mer effekt. Till Superleggeran har man finjusterat motorstyrningen ytterligare och det nya Akrasystemet med grövre diameter och tunnare gods hjälper till att öka motorns effekt.
Ramen är unik med alla bärande komponenter i kolfiber. Nåja, inte framgaffeln då förstås men framram, bakram, sving och hjul är alla tillverkade i finast tänkbara kolfiber. Hjulen är nya och vävda med ny teknik i ett nytt mönster för att hantera den ökade effekten. Hela kåpan är även den i kolfiber och har andra dimensioner är systermodellerna, allt för att ytterligare öka prestandan på racingbanan. De nya vingarna i, just det, kolfiber, ökar marktrycket med ytterligare 20 kilo jämför med V4R och ska alstra hela 50 kilos downforce i 270 km/h. Öhlins och Brembos allra värsta komponenter toppar upp skapelsen och trivialiteter som inbyggd laptimer, TFT-display i MotoGP-layout och marknads värsta elektronikpaket nämns bara i förbifarten.
Hela 100 stycken Ducati Superleggera V4 var förbokade innan gårdagen till exklusivt utvalda kunder som fick tillfälle att besöka fabriken för en vecka sedan. Hojen har faktiskt funnits med i Ducatis försäljningsregister ända sedan Milanomässan och speciellt utvalda kunder har erbjudits att lägga order på någon av de 500 maskiner som kommer byggas. Med en takt av fem hojar per dag ska de första lämna fabriken i början av juni och Ducati lovar att alla kommer levereras innan 2020:s utgång.
Seså, sluta tveka, ring din närmsta Ducce-handlare och lägg en handpenning.
Priset hamnar på, håll i er nu, 1,1 miljoner kronor, bara att slå till!