Genom att tuffa till motorcykeln med tåligare plastkåpor, större främre stänkskärm och trådekrade fälgar med 19-tums framhjul syns det på långt håll att detta är något extra.
Även vid närmare granskning blir det tydligt att asfaltsäventyraren blivit tuffare. Fjädringsvägen har växt till 200 millimeter, 30 millimeter extra jämfört med Multistrada S, och mjukvaran som styr dämpningen är anpassad för tuffare vägar.
Markfrigången är 31 millimeter högre än hos Multistrada S och motorn skyddas av en större hasplåt. Svingen är bytt mot en dubbelsidig och ljuddämparen är högre placerad.
Multistrada Enduro får också ett elektroniskt hjälpmedel som håller hojen stilla vid stopp i sluttningar, en behändig detalj hos en tung offroadhoj som gärna går med mycket packning.
Bränsletanken har växt från 20 till 30 liter vilket ger en uppskattad räckvidd på 450 kilometer.
Fotpinnar och växelväljare är även de offroadanpassade och den nya sadeln ska göra det lättare att köra stående. Hojen kommer i fyra utföranden: Touring, Enduro, Sport och Urban.
Diskutera: Vad tycker du om Ducati Multistrada Enduro?