Med kunskap från Dunlops VM-vinnande endurance racingprogram har företaget tagit fram nästa generations sport- och sporttouringdäck för motorcyklar. Däcket som riktar in sig mot sportiga landsvägs-knuttar benämns Dunlop Sportsmart 2 Max och är även tänkt att fungera för enklare typ av banåkning.
Jag fick möjligheten att testa dessa däck i de mest varierande väglag och temperaturer under tidig vår i Frankrike. Vädret var minst sagt omväxlande med både regn, hagel, sol och vind. Temperaturen pendlade mellan 2 och 12 plusgrader.
Däcket är tänkt som ersättare till tidigare SportSmart 2 och det ska ha förbättrats på ett stort antal punkter. Främsta fokus har varit att behålla de sportiga köregenskaperna och förbättra manövrerbarheten ytterligare. Dessutom har det jobbats hårt med att öka feedbacken under nedlägg samtidigt som våtgreppet förbättrats.
Under vår provkörning på landsväg fick jag onekligen tillfälle att köra i alla typer av förhållanden, då det omgående började att regna när vi åkte iväg. Den kalla och våta asfalten var dock inget att oroa sig för då både våtgrepp hos däcket och egenskapen att snabbt nå arbetstemperatur fick mig att känna mig trygg. Greppet fanns där och körningen fungerade klanderfritt även genom partier där backen blivit vit av hagelskuren vi nyss passerade.
Under eftermiddagen erbjöds möjlighet för mer avancerad testverksamhet då vi fick möjlighet att köra på fabrikens egna testbana Mireval. Även här blev det goda förutsättningar för att se hur väl faktabladets uppgifter stämde överrens med verklighetens upplevelser.
Inledningsvis var banan blöt men snabbt upptorkande vilket gjorde att det blev några lugna inledande varv. Våtgreppet var bra och redan efter ett kört varv fanns tillräckligt med grepp för att känslan skulle infinna sig. Även när tempot höjdes allteftersom banan torkade upp bibehölls känslan och feedbacken från däcken. Framdäcket förmedlade kontakten med asfalten på ett mycket bra sätt och styrkänslan var god. Bakdäcket däremot orkade inte stå emot kraften från motorn, när traction controlen var avstängd. Under normal körning höll det i fint men under press sladdade däcket rejält. Dock på ett kontrollerat sätt med bra känsla. När däcket började sladda skedde detta mjukt och utan överraskningar.
Sportsmart 2Max riktar främst in sig mot gatåkning och den uppgiften klarar den väl. Finns i de vanligaste dimensionerna inom sporthoj och sporttouring-kategorierna. Pris (120/70-17) från 1 650 kronor och (190/55-17) från 2 485 kronor.