E10 fick börja säljas i maj förra året, men finns ännu inte på några bensinstationer. E10 skiljer sig från 95 oktan genom att innehålla en inblandning av upptill tio procent etanol mot fem procent i dagens 95 oktan.
Förra året gjordes bedömningen att E10 skulle kunna komma ut på bensinstationerna våren 2012. Så blev det inte. Och nu verkar det som att E10-bränslet dröjer till våren eller sommaren 2014 – som tidigast.
– Det går inte att svara på just nu när E10-bränslet kommer. Om utredningen om kvotplikt blir ett färdigt förslag, att staten varje år beslutar vilka volymer förnybart drivmedel som ska säljas, så handlar det om tidigast våren 2014, säger Ulf Svahn, vd för bränslebolagens branschorganisation SPBI (Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet).
Erik Stenströmer Moglia, produktchef för drivmedel på OKQ8:
– Om det blir en kvotplikt är planen att införa E10 sommaren 2014. Vi vill inte ha samma misstro mot bränslet som det funnits i Tyskland och Finland. Som bilägare vill man inte chansa vilket bränsle man tankar. Just nu finns det mer oro än intresse för E10. Därför måste vi i branschen ha en informationkampanj om fördelarna med E10 får att få konsumenterna att välja det.
Det kan faktiskt dröja ännu längre innan E10 finns i bensinstationernas pumpar. Det hänger på dels om det blir en kvotplikt för bränslebolagen att införa E10, dels på om bränslebolagen måste göra dyrbara investeringar i nya cisterner.
– Om det inte blir en kvotplikt handlar det om flera års förseningar innan vi får se E10 ute i konsumentledet, säger Jonas Sidenå, vd på ST1. Det kan handla om gigantiska kostnader i infrastruktur för bränslet med nya cisterner. Branschen måste få tydliga spelregler om vad som ska ske med E10 både skattemässigt och vilken infrastruktur som måste till.
En knäckfråga kan handla om vilken typ av bränsle som kommer att säljas på mindre orter. Alla fordon kommer inte att tåla E10 och som alternativ ska ett annat bränsle kunna säljas. Detta alternativ blir troligen 98 oktan. Men om alla mackar måste sälja E10 och 98 oktan eller om vissa kan koncentrera sig på ett bränsle är än så länge oklart.
Det kan bli så att på en ort med OKQ8, Shell, Statoil och Preem säljer två av dessa E10-bränsle och två mackar säljer 98 oktan. Men för bränslebolagen handlar det om att komma överens med myndigheterna om att det inte blir någon konkurrensuppdelning, eftersom detta är förbjudet.
– Att på en sådan enormt prisfokuserad marknad införa något nytt som dessutom stänger ute vissa kunder och höjer priset, ja då måste det till någon form av subvention annars blir det en omöjlig situation på marknaden, säger Ulf Svahn på SBPI.
Staten har varit drivande för att införa E10. Bränslebolagen har ställt sig positiva av miljöskäl. Men inget bolag vill vara först med att satsa på ett bränsle som konsumenterna inte efterfrågar utan snarare är tveksamma till.
– Ojdå, det är ju olyckligt om det dröjer med E10 om det inte blir någon kvotplikt, säger Mats Björsell, handläggare av biodrivmedel på Naturvårdsverket. E10 är ett bra steg på vägen för att lämna fossila bränslen och har hyfsade miljöegenskaper även om det långt ifrån är ett optimalt bränsle.
Vad E10-bränslet skulle komma att kosta vid bränslepumparna är svårt att avgöra idag. Enligt bedömningar från bränslebolagen handlar det om ett påslag på mellan 15 och drygt 30 öre jämfört med vad 95 oktan kostar idag. Tanken är att det ändå ska bli billigare med E10 jämfört med 98 oktan.
Diskutera: Vad tror du om framtiden för E10?