Den 9-faldige världsmästaren Valentino Rossi har precis tillkännagivit att han slutar efter årets säsong. Beskedet är inte oväntat, även om det har spekulerats i att han skulle fortsätta att köra i sitt eget VR46-team nästa år. Vikande resultat, troligen i kombination med en fysik som kräver mer och mer arbete för att hålla sig i tillräckligt bra form, är det som ligger bakom beslutet. Om man räknar med den här säsongen kan Rossi se tilbaka på hela 26 säsonger inom GP-racing. Han har 115 segrar – det är bara Agostini som har fler med sina 122. Övriga noteringar: 235 pallplaceringar, 65 pole position och 96 stycken snabbaste varv. Imponerande, eller hur?
Rossi började sin GP-karriär på Aprilia där han säkrade titeln i 125 och 250 – båda på tvåtaktare. I den stora klassen har han kört Honda, Yamaha och Ducati. Han har kört tvåtakts-500, fyrtakts-800, fyrtakts-1000 och vunnit VM i alla klasser. Hans motståndare har varit storheter som Gibernau, Biaggi, Lorenzo, Stoner, Marquez –
listan är lång och han har slagit dem alla.
Ingen annan förare har haft en lika stor inverkan på MotoGP. Det var Rossi som på allvar fick ut sporten på de stora, viktiga sportkanalerna genom att hålla en hög profil och vara aktiv i media. Han skapade en image som har varit till glädje för fansen och retat konkurrenterna, han fyllde åskådarplatserna med gulklädda fans och var, speciellt i 2-taktsperioden, en sprudlande glädjespridare som gjorde att TV-tittare i mängder samlade sig bakom rutan för att se Rossi, körningen och hans påhitt efter loppen. Oavsett hur resten av säsongen går – Valentino Rossi är orsaken till att MotoGP har fått den uppmärksamhet serien åtnjuter idag.
MotoGP blir inte samma sak utan Rossi, kanske speciellt den Rossi som drog förbi Biaggi på yttern i en högersväng under Japans Grand Prix – samtidigt som han pekade finger åt Biaggi för att försöka reta honom och få honom att tappa fattningen. Eller den Rossi som skrämde skiten ur Stoner genom att köra förbi i grusfållan i den berömda Corkscrew på Laguna Seca i USA.
Rossis inflytande på MotoGP är dock inte slut än – nästa år är chef för sitt eget Aramco-sponsrade team på Ducati-hojar och med halvbrodern Luca Marini på en av dem. Han har också haft stor framgång med att få fram och utveckla italienska talanger i sin racingskola i hemstaden Tavullia. Men – historien om Rossi kommer aldrig att hamna i glömska – han är och förblir en legend.