Att ställa upp i enduroklassikern är en rejäl utmaning, och för mig som aldrig tidigare kört en endurotävling behövs det rejält med raceträning. Joakim Johansson är teamchef på Yamaha Enduro GP Racing Team och bjöd in mig för lite körträning hos teamet.
Joakim tävlade under många år själv och har tagit ett antal vinster under VM-serien i enduro. Idag driver han Yamaha Racing Enduro GP Team med bas i Bollebygd.
I entrén till teamets lokaler möts man av en splitter ny Yamaha YZ450F Monster Energy Racing Edtion och olika uppsättningar av teamets racekläder.
Flera av hyllorna i teamets lokaler bågnar av priser från olika hörn av världen. Senast 2019 vann teamet VM-deltävlingar med den finske föraren Eero Remes och australiensaren Wil Ruprecht.
I verkstaden står ett antal hojar under förberedelse till säsongen. Vid tävlingarna är det ca 25 personer involverade i teamet med allt från kockar till förare. Det är otroligt inspirerande att se den glöd och positiva anda som finns i teamet.
Teamet kör Yamahas WR-maskiner och i verkstaden är det så rent att det är svårt att tro att det är ett lerigt enduroteam som huserar. Inga detaljer missas i hanteringen av hojarna eller övrig utrustning. 35 års erfarenhet av racing har satt ett tydligt avtryck i hur saker och ting skall göras för att lyckas.
Teamet kör varje år en uppstart med sina förare och sin personal. Årets racekläder från FXR håller på att packas upp och förberedas.
Teamet har många hängivna sponsorer och flera av dem är även med på tävlingarna för att följa racingen på nära håll.
Joakim spanar in min Yamaha Ténéré 700. Jämfört med en endurohoj är T7:an självfallet tyngre men har väldigt bra fjädring och övriga egenskaper som gör den är fullt kapabel att köra med i endurospåret.
Med van hand visar Joakim en del tips och trix för inställning av körställning med bland annat vinklar på broms- och växelpedal.
Under helgen passade jag på att testa köra med mousse från Michelin. En mousse motsvarar ca 0,9 bar i däcktryck och har fördelen att man undviker punktering.
Däckmaskinen Rabaconda gör däckbyten otroligt lätta både med mousse och slang. Denna helgen testade jag Michelin rallydäck – Desert Race Baja, som är ett rejält racedäck med bra grepp i allt från sand till lera. Däcket passar även bra till äventyrshojar då de är godkända för väg.
Precis utanför teamets lokaler finns det en kortare endurobana med en hel del sand. Joakim visar kurvtagning och jag försöker ta efter. Att bromsa sent så man kommer in rätt i kurvan och sedan hamna långt fram på hojen med jämt gaspåslag ger snabbare åkning och sparar även en hel del energi.
Det är ofta när man ”fegar” som problemen börjar. Att sätta framhjulet beslutsamt i kurvan underlättar och självförtroendet ökar för varje varv.
Alex Johansson är med på träningen och visar allt från hopp till bromsteknik.
ExploreBike:
ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.
På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.