Den engelska trafiksäkerhetsministern Stephen Ladyham säger att alla hjälmar som kommer att säljas på den brittiska marknaden skall graderas efter sin säkerhet. Det kommer enligt honom bli världens mest rigorösa säkerhetstest.
-Sättet vi köper hjälm på kommer förändras för alltid. En motorcyklist som köper en låggradig hjälm måste vara galen.
Testerna kommer att likna NCAPs utförande och gradering på en femstjärnig skala så kunderna kommer att veta exakt hur säker deras tilltänkta hjälm kommer att vara vid en eventuell olycka.
NCAPs säkerhetssystem gav efter att ha tillämpats hos bilindustrin säkrare bilar och ingen tillverkare skulle släppa ut en bil på marknaden annat än att den gav tre stjärnor eller mer.
-Nej, då är det tillbaka till ritbordet igen. Det är så vi vill ha det.
Stephen Ladyham tror samma sak kommer hända inom hjälmindustrin.
-Vi har gjort forskningar och bedömer valet av säkrare hjälmar skulle kunna rädda livet på upp till 50 motorcyklister om året.
-Vi har också noterat att det inte är givet den dyraste hjälmen nödvändigtvis är den bästa.
Undersökningen engelsmännen lutar sig på säger att 70 procent av de som av omkommer i MC-olyckor gör detta på grund av just skallskador. Då finner man det också naturligt att lägga större vikt på utvecklig och krav på just hjälmar.
Stephen Ladyham och hans departement hoppas kunna reducera dödsfallen med 40 procent när detta trätt i kraft.
Pelle Kjörling på MC-Poolen tycker iden kan vara bra men menar att det skulle göra lika stor nytta att datummärka hjälmar.
-Tar man bort möjlighet att kalla en hjälm godkänd då det individuella exemplaret är för gammalt tvingas användaren byta upp sig till en ny hjälm. En hjälm som är för gammal, mellan 5-7 år, är dålig oavsett hur bra den än var som ny. Det är olika livslängd på olika skalmaterial och jag tror fler människor idag åker runt med för gamla och otjänliga hjälmar än med nya som i engelsmännens test som skulle komma bli underkända.