För svensk del kommer det nya direktivet att innebära ett flertal nyheter. Det kommer bland annat bli möjligt att med ett B-körkort dra fordonskombinationer på upp till 4250 kilo, en ökning jämfört med dagens gräns på 3500 kilo.
För motorcyklister sker också förändringar. För att få köra motorcyklar med mer än 48 hästkrafter krävs det att man är 24 år gammal, eller är 20 år fyllda med minst två års erfarenhet av lättare motorcyklar. Idag får körkortstagare full behörighet från 21 års ålder.
– Det är glädjande att vi lyckats fatta beslut om körkortsdirektivet som också EU-parlamentet ställer sig bakom, kommenterar infrastrukturminister Ulrica Messing det nya direktivet.
I ett pressmeddelande uttrycker SMC (Sveriges MotorCyklister) stark ogillande till det nya körkortsdirektivet och anser att det ”är orättvist och diskriminerar motorcykelkollektivet”.
De väljer att dra en parallell mellan hojåkning och bilkörning: ”Först vid 24 års ålder anses en motorcyklist vara mogen att välja om han eller hon vill köra en motorcykel med mer än 48 hästkrafter. Samtidigt kan en 16-åring övningsköra i Sverige med vilken personbil som helst, oavsett effekt”.
I EU finns idag en körkortsstege för tre olika motorcykelkörkort. Stegen skärps i och med körkortsdirektivet, krav på prov och/eller utbildning mellan A2 och A kommer att införas.
Med det nya direktivet kommer också EU-mopeder att ges beteckningen AM, men rykten som florerat om att åldersgränsen skulle höjas till 16 stämmer inte. Åldersgränsen kommer även fortsättningsvis att ligga på 15 år för mopeder.
Förändringarna ska enligt förslaget införas senast 2012.