Enligt Erik Buell Racing ska den nya hojen ha prestanda som ligger väl i linje med vad hojar som Ducati 1198 och KTM RC8R kan erbjuda.
Strax efter det att Harley lämnade Buell grudandes Erik Buell Racing som till en början satsade allt krut på handbyggda racingmaskiner. Överenskommelsen med Harley innebar nämligen att inga landsvägshojar fick produceras de första tolv månaderna.
1190RS är baserad på Erik Buell Racing 1190RR, en racer som i sin tur är en vidareutveckling av Rotax-motoriserade Buell 1125R. 1190RR är utvecklad med hjälp av före detta MotoGP-förare som Jeremy McWilliams och Alex Barros samt framstående amerikanska roadracingförare. Vikten lär vara futtiga 164 kilo! Toppeffekten uppges ligga på imponerande 185 hästar och det maximala vridmomentet ska vara 126 Newtonmeter – allt mätt på bakhjulet…
Landsvägsanpassade RS har sannolikt att dra på sig ett tiotal kilo extra och toppeffekten är garanterat lägre, men maskinen kan ändå få ett mycket gynnsammt förhållande mellan vikt och effekt, fortsättning följer…