Espressoracer

Simone Conti heter killen bakom den här skapelsen. Han är idag inte en professionell hojbyggare utan jobbar i ett familjeägt företag strax utanför Modena i Italien.
Han har ambitionen att bli det i framtiden och har i dagsläget byggt sex olika hojar under namnet SCM, Simone Conti Motorcycles. Ytterligare fyra projekt står i garaget och väntar på att bli färdigställda. Just den här Ducatin är för eget bruk.

Grunden för det här bygget är en Supersport 1000 från 2003. Tanken var först att bygga en caféracer av den men någonstans på vägen slog det slint.
–Jag hinner ändra mig 9 av 10 gånger, säger han.

Allt från kåpa till tank och sadelkåpor är specialbyggt i aluminium som han har format med ett ”engelskt hjul” och hammare. Den sportiga stilen i bygget har accentuerats ytterligare med diskret LED-belysning både fram och bak.

Motormässigt har han uppgraderat den till 1100 kubik och monterat på en slirkoppling.
Planen var att byta hjulen till ett par i kolfiber som Simone hade liggandes i garaget men de passade inte som han hade tänkt sig. Svingen har byggts om och likaså har han uppgraderat till Brembos bromsar bak. På grund av den omarbetade svingen var han tvungen att fabricera nya fästen till den nya bromsen. Öhlins har fått stå för fjädringsdetaljen både fram och bak. Stilmässigt i den race-betoning som hojen är byggd i har den även fått en massa kolfiber på sig. Dock har han undvikit att lackera hojen och den har inte heller fått några dekaler. Den enda färgklicken på motorcykeln är ramen vilket ger den en konstnärlig kontrastfärg mot allt det gråa.   

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser