Bränslet ger cirka fem procent högre effekt. Den aktuella hojen lämnar hela 139 hästar och 163 Newton mätt på bakhjulet. Motorn har 1638 kubik och en kompression av 13:1! Vi lovar att återkommer i frågan med en provkörning…
Information från MotoSpeed;
MOTOSPEED E85 PROJECT
MOTOREFFEKT (bakhjul)
HÄSTKRAFTER 139 hk
VRIDMOMENT 163 Nm
MOTORKONFIGURATION
KOLVSATS: JE PISTONS 1638 CC (100 CI) 13:1
TOPPAR: KÜRYAKYN FORGED
SPJÄLLHUS: KÜRYAKYN 57 MM
ELEKTRONIK: POWERCOMMANDER
INSPRUTNING: BRÄNSLEINJEKTOR – BÄTTRE VERKNINGSGRAD
BRÄNSLE: E85 (ETANOL)
CYLINDRAR S&S OVERSIZE (4 tum)
KAMAXLAR: ANDREWS 64G
KAMAXELDRIVN: ANDREWS
STÖTSTÄNGER: ANDREWS
TÄNDSYSTEM: POWERCOMMANDER
VARFÖR?
Inom motorkretsar snackas det ofta om olika alternativa bränslen. På senare tid har E85 fått mer och mer uppmärksamhet från detta folk. Vi räknade på det hela och gjorde slag i saken. För att göra det lite intressantare valde vi även att trimma motorn ganska brutalt.
HUR?
Med effektivare spridare (till bränsleinsprutningen) och mappning av Powercommander samt ändrad tändning får motorn en chans att fungera optimalt. Insprutningen levererar ca 30 % mer jämfört med vanlig handelsbensin i tanken.
NÄR?
Vart efter vi kommer längre i projektet kommer förhoppningsvis fler modeller kunna konverteras till E85. Det är främst hojar av populärare antal som kommer närmast en E85-konvertering.