ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk destination för motorcykeläventyr. Det finns massor med roliga grusvägar av olika svårighetsgrad och spännande sevärdheter.

Efter ett par månaders planering inför resan till Baltikum vad det dags att ge oss av. Eftersom vi åker två på hojen (far och son) så var rutten lagd med lite kortare etapper. Planen var att köra så mycket vi kunde längs Trans Euro Trail (TET) för att komma ut på landsbygden men samtidigt uppleva de större städerna i alla länderna.

Innan vi gav oss iväg till färjan i Karlskrona stannade vi på Lillemans MC i Lund för att göra en service och spana runt bland alla hojar, mc-kläder och tillbehör.

Lillemans MC tog i år en pallplats i försäkringbolagets Svedeas utnämning som årets verkstad vilket märks med bra service och hög kvalité på arbetet.

Vi rullade ombord kvällsfärjan från Karlskrona till Gdynia i Polen. Den avgår vid 22-tiden på kvällen och går i land 07.00 på morgonen, vilket är perfekt för att kunna börja dagen direkt med med hojkörning.

Magiska vyer från däck över Karlskronas skärgård.

Första destinationen i Polen var en liten avstickare västerut till halvön Mierzeja Helska som är en extremt smal landremsa ut i Östersjön. Längst ut ligger orten Hel som är en badort med fina stränder och trivsamma restauranger.

Vi valde att köra lite utanför asfaltsvägarna och kunde då se äldre befästningar från andra världskriget i skogen.

Att köra två på hojen är lite utmanande när det blir löst underlag. De flesta grusvägar och stigar håller bra kvalité och det är fullt möjligt att köra med passagerare. Vi valde att köra med Michelin Anakee Wild som är ett 50/50-däck vilket gjorde att vi hade bra fäste i det lösa men ändå komfort på asfaltssträckorna.

Längst ut på halvön Hel finns det en pir och fina stränder.

För den intresserade finns det ett någorlunda annorlunda resmål i form av en skjutbana med möjlighet att skjuta en mängd olika typer av vapen från både öst och väst.

Pittoreska småvägar mellan Gdynia och Warszawa med klassiska storkbo på nästan alla elstolpar. Det är sparsmakat med trafik men vägarna är av varierande kvalité och man får hålla utkik efter djupa potthål som dyker upp då och då.

Förbudsskyltar mot häst och vagn på motorvägen roade oss vid en av påfarterna.

Vi övernattade i Warszawa i närheten av Kulturpalatset som är inte bara är Warszawas utan även Polens högsta byggnad på 234 meter. Det restes under sovjettiden och har 3 200 rum, kongresshall, teatrar m.m. Ett landmärken som syns från nästan hela staden.

I nordöstra Polen ligger ett av landets mest besökta resmål i form av bunkeranläggningen Wolfschantze. Under större delen av andra världskriget vistades Hitler och hans stab i anläggningen och det var även här Hitler utsattes för ett attentat av Claus Schenk von Stauffenberg.

På anläggningen genomförs det dagligen ett stort krigsskådespel med autentiska fordon och uniformer, som syftar till att informera om de hemskheter som utspelade sig under andra världskriget med stort fokus på skolklasser och ungdomar. Det var otroligt verklighetstroget och som åskådare fick man hålla för öronen rejält då de sköt och sprängde precis framför avspärrningen så gruset skvätte. Säkerhetsavstånd var inget man förhölls sig till…

Gränspassagerna mellan de baltiska länderna (och även Polen) är numera ett minne blott och det är helt fritt att köra mellan länderna. Spåren från sovjettiden finns fortfarande kvar i form av fallfärdiga byggnader och gränsposteringar.

Grutasparken i Litauen är en stor skulpturpark med sovjetiska statyer från från Lettland. Entreprenören Viliumas Malinauskas samlade ihop statyerna efter Lettlands självständighet 1990. Parken, som även kallas ”Stalin World” ligger ca 130 km från Vilnius och är än idag omstridd då vissa av skulptörerna kräver royalties.

När vi ställer hojen över natten använder vi ett Grip lock från Kovix med larm. Det är ett bra skydd mot stöldförsök och man undviker också risken att råka köra iväg med ett låst fastsatt i bromsskivan.

Vägarna är magiskt fina och det bjuder in till lekfull körning på både asfalt och grus. I städerna kan trafiken var intensiv och man kör ofta med mycket korta avstånd till framförvarande, med tvärnitar som signum. På landsbygden är det glest med trafik.

Trans Euro Trail i Baltikum varierar stort i vad det är för typ av underlag. Stora delar är på breda grusvägar, likt grusvägarna i norra Sverige. Andra delar är svårkörda med sand och bitvis lera på grund av sommarregnet. Vi höll oss till de enklare delarna och fick vid några tillfällen köra runt för att inte ta för stora risker för ett fall.

För passagerarsitsen har vi en luftdyna från Wild Ass. Den är möjlig att reglera på ett enkelt sätt genom att blåsa in eller släppa ut luft, vilket skapar en oerhört god komfort.

Korskullen i Litauen är belägen ca 12 kilometer om orten Silauliai. Platsen är mytisk och har funnits sedan år 1348. Själva kullen består egentligen av två kullar och antalet kors uppgår till tusentals.

Vid flera tillfällen under historien har myndigheterna försökt att stänga ner Korskullen genom att elda upp eller förstöra en stor del av korsen men inte lyckats, då invånarna satt upp nya. Sedan påven Johannes Paulus II besökte platsen år 1993 och talade om dess betydelse har platsen fredats. Senast antalet kors räknades var år 1990 och då uppgick antalet kors till långt över 12 000.

Vilnius i Litauen är en mysig stad med det 326 meter höga TV-tornet som överblickar staden. Vid jultider har TV-tornet tidigare gjorts till en enorm lysande gran. Vid basen av tornet finns även ett museum från stridigheterna år 1991 mellan Litauen och Sovjet.

Från Litauen passerar vi in över gränsen till Lettland. TET-spåret går över många olika typer av terräng och på några ställen rakt genom åkermark som skapar fina vyer.

Ett utkikstorn passerades längs vägen och gav utsikt över ett vackert naturområde.

Ibland kan det vara svårt att veta om det kommer komma en bensinstation då man behöver och då använder vi ibland en bränslepåse från Giant Loop. Den har benämningen Armadillo och finns i olika storlekar, Den största rymmer drygt 7 liter och de är ihoprullningsbara och tar väldigt lite plats då de inte används.

I Riga är det massor av liv med kultur, konst och utsmyckningar. Framförallt den gamla delen av staden är fantastisk vacker.

Regn och damm skapar en sörja som lätt smyger sig in i motorcykelns alla skrymslen. Yamahas packlådor har en bra tätning och framförallt ett skydd för låsmekanismen till packlådorna.

Något blöta men glada efter ett sommarregn då vi passerade gränsen mellan Lettland och Estland. Vi använder oss av internkommunikation SENA 50 C (till vänster på hjälmarna) som gör resan mycket roligare då man kan sitta och prata längs vägen om allt man ser och upplever. Man kan med 50 C även fota och lyssna på radio, poddar och musik.

Tallins sjöfartsmuseum har fått en rad olika utmärkelser och är ett intressant besöksmål. Museet är beläget i en gammal sjöflygplanshangar och har flera fartyg och en ubåt som man kan gå ombord på.

Efter ett fortsatt blött Estland gav vi oss av mot färjelägret för att ta färjan över till Sverige.

Väl ombord kunde vi känna oss trygga med de välskrivna säkerhetsinstruktionerna för ”nössituationer”.

På morgonen vaknar vi upp till ett soligt Sverige och magiska vyer över skärgården och den smala passagen Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö.

Tips för Baltikum och Trans Euro Trail:

– Tillse att din GPX-fil är av senaste versionen för att undvika att hamna längs fel vägar.

    – Medför verktyg och för enkla reparationer (framförallt punktering) och fältreparationskit med tejp, buntband, kemisk metall, ståltråd, spännband etc.

    – Tillse att din motorcykel har hasplåt, motorbågar och Barkbusters (handskydd) så du klarar dig hyfsat vid en vurpa och kan fortsätta köra.

      – Undvik att åka ensam eller lämna ett färdmeddelande då man kör på ensliga vägar och stigar som inte ser så mycket trafik. Det kan även vara bra att använda en app som spårar din position för anhöriga.

      – Vissa delar av Trans Euro Trail i Baltikum är relativt svårkörda. Kommer man till partier som ser svåra ut kan det vara värt att rekognosera innan man kör igenom dem.

      – Att åka två på hojen är riktigt kul och det kan vara värt att föröva lite på att köra på grusväg där även passageraren får lära sig lite aktiv körning och hänga med i förarens rörelser. Vi kör en Yamaha Ténéré 700 World Raid med sidopacklådor och toppbox. Det gör att passageraren känner sig säker med ett stöd för ryggen. På packlådorna har vi vattentäta säckar som gör att vi får med oss lite extra packning. Tillse även att fjädringen är inställd för två passagerare och packning.

      ExploreBike:

      ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

      På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.

      www.explorebike.se

      Annons

      Annons

      Senaste utgåvan

      Annonser