ExploreBike: Däck för äventyr

Däck är en av de absolut viktigaste delarna på motorcykeln och för äventyr finns det ett antal olika valmöjligheter beroende hur man använder sin motorcykel.

Ett däck är i alla avseenden en kompromiss mellan flera olika faktorer såsom stabilitet, grepp, hållbarhet och robusthet. Det finns däck som specialanpassade för vissa förhållanden och däck som har mer breda användningsområden. För motorcykeläventyr är det ofta en stor bredd på på underlag och förhållanden varvid däckvalet är mycket viktigt.

Ett vanligt sätt för däcktillverkare att beskriva ett däcks användningsområde är en form av procentsats för hur många ”delar” däcket är avsett för onroad eller offroad. För äventyrsdäck kan man grovt dela upp däcken i tre kategorier: 80/20, 50/50 och 100.

Michelin Anakee Adventure (ovan till vänster) är ett 80/20-däck som har två olika gummiblandningar med en hårdare i mitten som ökar livslängden och en på sidorna som har extra bra grepp, framförallt i våta förhållanden. Denna typ av däck passar väl för körning på asfalt och grusvägar. Hållbarheten är inte lika lång på väg som ett rent vägdäck, men beroende på körstil så är räckvidden mycket god.

Michelin Anakee Wild (ovan i mitten) är ett 50/50-däck som är betydligt grövre och anpassat för ett mycket brett användningsområde såsom asfalt, grus och stigar. Denna typ av däck kan ses som en ”standard” då det klarar av nästan alla underlag man kan ställas inför på ett motorcykeläventyr. För dessa däck är hållbarheten på väg något kortare än Michelin Anakee Adventure på grund av de ökade offroadegenskaperna.

Michelin Tracker (ovan till höger) är ett 100-däck som är avsett för mer eller mindre ren offroadkörning på grusvägar och stigar. Mönsterdjupet är samma som crossdäck och större än på endurodäck (FIM-däck). Dock med den stora skillnaden att Tracker är godkänt för körning på väg. Hållbarheten är ett steg kortare än Michelin Anakee Wild, men med betydligt vassare offroadegenskaper.

Även slangar kan man dela in i tre kategorier. Den första (till vänster) är tillverkad av butyl med en tjocklek på ca 1,8 mm. Dessa slangar är lätta och i huvudsak anpassade för körning onroad.

Den andra (mitten) är också tillverkad av butyl men med en tjocklek på ca 2,5 mm. Detta gör att slangen är mer robust för nötning (slangen rör sig i däcket) och har mer motstånd för nypningar. Butyl är ett material som gör att slangen håller luften mycket bra och den är möjlig att laga med lagningslappar. Denna typ av slangar är ett bra val för äventyrskörning.

Den tredje kategorin (till höger) är 4 mm tjocka och tillverkade av naturgummi. Denna typ av slangar är mycket robusta genom tjockleken och materialet (naturgummit är ett starkare material än butyl) och i huvudsak anpassade för cross/enduro, i de fall man inte kan eller får köra med mousse. Dessa slangar har ett mycket gott motstånd för nypningar. Skillnaden mellan butyl och naturgummi är dels att butyl håller luften bättre, medan naturgummit är mer robust. Tjockleken på slangen gör den dock svår att laga med lagningslappar.

Ventilen bör vara fäst med den koniska brickan mot insidan av fälgen för att täta mot att få in smuts innanför fälgen, vilket kan påverka slangens hållbarhet. De två muttrarna låses mot varandra och med ett avstånd till fälgen så att ventilen kan röra lite på sig.

När det gäller däcktryck så är det mycket viktigt med korrekt däcktryck, vilket återfinns i motorcykelns manual. Det brukar finnas två olika däcktryck noterade – för offroad och för onroad. Tester visar att däck som har 20 % för mycket luft slits 10 % snabbare och däck med 20 % för lite luft slits 15-25 % snabbare.

Om man har ännu lägre däcktryck än 30 % av rekommenderat tryck, ökar risken för genomslag eller nypskador och att däcket kan rotera på fälgen (om man saknar däcklås, vilket de flesta adventurehojar saknar). Den allvarligaste risken med för lågt däcktryck är att själva stommen på däcket kan skadas, vilket inte alla gånger kan ses från utsidan på däcket. Detta kan leda till att däcket trasas sönder och plötsligt kan tappa allt lufttryck. Det är därför viktigt att följa motorcykeltillverkarens riktlinjer för däcktryck.

Verktyg för att byta däck finns i många varianter och ovan är ett koncept som fungerar väl och som man kan använda som grund.

Med början från längst upp till vänster:

  • BeadPRO används för att få loss däcket från fälgen (”breaking” the bead)
  • Däckjärn (20 cm) för att kränga däcket
  • Ekerring för att i vissa lägen hjälpa till att hålla det tredje däckjärnet
  • Lås för fälgen som gör att däcket inte rör sig på motsatt sida från där man kränger
  • Fälgskydd för att skydda fälgen (i synnerhet om man har färgade fälgar)
  • Cykelpump (tar ett tag men är driftsäker)
  • 12-V pump
  • Däcklagning (laga alltid däcket och inte bara slangen för att inte få in smuts genom hålet), observera att en däcklagning av denna sort skall ses som tillfällig och en permanent lagning bör göras så fort som möjligt med hjälp av en lagningslapp på insidan
  • Slanglagning (skall vara för MC och inte för cykel eller liknande)

För att förenkla krängningen av däcket kan man med fördel använda däckpasta eller en blandning av vatten och diskmedel. Detta torkar bort efter monteringen.

ExploreBike:

ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.

www.explorebike.se

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser