Ränneslättsloppet i Eksjö är en del av den svenska enduroklassikern tillsammans med Stångebroslaget och Gotland Grand National. Tävlingen hade premiär 1986 och har årligen över 1 500 deltagare.
Klasserna adventure, veteran, el och militär startade samtidigt kl. 08.00 på morgonen. Före starten är det uppställning på startlinjen för alla laddade förare inför förarmötet, med information från tävlingsledaren. Adventureklassen finns sedan ett par år tillbaka i enduroklassikern och innebär att man kör med en motorcykel på över 600 kubik.
Startfållan på tävlingen är bred ute på Ränneslättsfältet men svänger sedan av i en brant högersväng följt av en vänstersväng innan förarna är ute på det ordinarie varvet.
Starten är viktig för de som satsar på framskjutna placeringar i tävlingen och det finns prestige i att vara först ut i den inledande kurvan.
Min Yamaha Ténéré 700 Extreme är utrustad med Öhlins adventurefjädring fram och bak. Då vikten på en adventurehoj är högre än på enduromaskinerna är fjädringen otroligt viktig för komforten men framförallt för prestandan. Hojen klarar bland annat stökigt underlag med stalp bättre och hojen blir mer responsiv.
Starcross 6 är Michelins senaste däck och en vidareutveckling från föregångaren Starcross 5. Däcket passar väl för endurokörning på adventuremotorcyklar då det är det första däcket med Silicablandning som gör att däcket har längre hållbarhet. Däckmönstret är asymmetriskt (adaptivt) vilket gör fästet och dragkraften större.
Barkbusters handskydd med aluminumskena är ett bra skydd vid fall på en adventurehoj. Det minskar risken för att broms- och kopplingsgrepp skall skadas.
Banan var torr och dammig ute på fältet vid start- och målområdet. Vissa delar av banan är mer teknisk med sten och rötter. Adventurehojar är generellt sett något lägre än endurohojar vilket gör att man får vara lite mer aktsam i dessa partier.
Min Yamaha Ténéré 700 Extreme är utrustad med motorbågar och hasplåt från Yamaha. Detta gör att man vid ett eventuellt fall oftast klarar sig från skador på motorcykeln och kan köra vidare.
Målgång efter fyra varvs körning i värmen. En härlig känsla efter alla förberedelser och träningstimmar.
Nöjd efter ett kul race och en podiumplats i adventureklassen.
ExploreBike:
ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.
På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.