Kent Öhlin började 1976 att bygga fjädring till motocrosshojar för att han såg en möjlighet att göra originalhojarnas fjädring bättre. Idag är Öhlins världens främsta fjädringstillverkare med ett stort antal VM-titlar i bagaget.
Under ett par dagar genomförde jag en workshop hos Öhlins med teoripass och praktisk övning på att montera och serva min Öhlinsfjädring. Jonas Neiglick (till vänster), som höll i workshopen, är produktspecialist för MC på Öhlins.
Bakstötdämparen till min Yamaha Ténéré 700 Extreme med anpassad fjäder för min vikt. Öhlins adventuresegment växer och i dagsläget finns det olika typer av fjädringskit till många av äventyrsmotorcyklarna.
Teknikern Johan Andersson monterar fjädern på bakstötdämparen och tillser att infästningarna sitter i linje för monteringen.
I vissa av Öhlins bakstötdämpare finns det kolvar med olika utformningar. Tillsammans med shims (brickor) påverkar de hur oljan i stötdämparen flödar och skapar mer eller mindre motstånd beroende på inställning, antal shims dess utformning och antal.
Jonas och Johan monterar bakstötdämparen, vilket på Ténéré 700 är enkelt att göra om man har en saxlift eller en taklift, för att få upp bakhjulet.
Johan monterar justeringsvredet till förspänningen på bakstötdämparen. Själva ratten är tätad så ingen fukt eller smuts kan komma in.
Framgaffelkittet för Ténéré 700 består av ett cartridge som är en insats som man sätter in i de befintliga gaffelbenen. Dessa anpassas specifikt för förarens vikt genom olika starka fjädrar.
Jonas tar ut den gamla insatsen från framgaffeln och tömmer ur befintlig olja. Att byta cartridge är relativt enkelt och fullt möjligt att göra i sitt egna garage.
Den nya insatsen förs in tillsammans med fjädrarna i gaffelbenen. Öhlins har på sin adventurefjädring retur i det högra gaffelbenet och kompression i det vänstra. Samtliga inställningar på fjädringen såsom förspänning, retur och kompression kan göras upptill på framgaffeln.
Färdig hoj med fjädring monterad fram och bak.
Det man avslutningsvis gör är att justera hänget. Det innebär att man hissar upp hojen så både fram och bakfjädringen sträcks ut och därefter mäter man fram och bak. Efter det sätter sig föraren på hojen och då mäter man på samma punkter fram och bak. Typiskt sett skall skillnaden vara ca 30 %.
Under 2024 släpper Öhlins en ny linje med profilkläder i form av kepsar, tröjor, t-shirts, nyckelringar m.m.
I Öhlins anläggning i Upplands Väsby har man skapat ett showroom där olika typer av fjädring för motorcykel, mountainbike och bilar ställs ut.
I MC-delen finns fjädring för allt från motocross och adventure till MOTO GP.
Till dags datum har Öhlins 429 VM-titlar i en rad olika discipliner. Tavlan är gjord för att enkelt kunna byta siffror allteftersom antalet VM-titlar fyller på.
I produktionen ligger färdiga produkter som paketeras och skickas över hela världen. Öhlins finns idag i samtliga världsdelar och man har kontor i Europa, Nordamerika och Asien.
På Öhlins utvecklingsavdelning pågår en mängd hemliga utvecklingsprojekt och det är inte möjligt att som utomstående får tillträde. Bland annat gör man fjädring till Moto GP, Ferraris Formel 1-team, Koenigsegg och Nascar.
ExploreBike:
ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.
På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.