ExploreBike: Yamaha Ténéré 700 World Raid

Yamahas nya modell Ténéré 700 World Raid levererades under veckan till Lillemans MC där jag tillsammans med teknikerna fick möjlighet att montera och starta upp den nya hojen för första gången.

Efter uppackning monteras framhjul, vindavvisare, backspeglar och batteri. Alla delar av hojen kontrolleras sedan noggrant enligt ett särskilt protokoll. Innan funktionskontroll med diagnosverktyg fylls tanken med bensin och hojen är klar för uppstart.

Motorcykeln aktiveras och kontrolleras med en programvara (diagnosverktyg) som kör igenom alla sensorer och aktiverar datorns ECU (styrenhet). Totalt sitter det 9 sensorer som ger information till ECU:n.

För många av skruvarna till motorcykeln och tillbehören är det bra att använda gänglåsningslim för att undvika att skruvarna lossnar på grund av vibrationer och skakningar.

Monterade ett par Michelin Anakee Adventure som är ett tvåkomponentsdäck med hårdare slitbana i mitten. Däcket är konstruerat för lång hållbarhet men har också bra grepp på våta underlag och god offroadförmåga. Däcket anses som 80/20 (road/offroad).

Använder Michelins förstärkta slangar som är 2,5 mm tjocka. De ger en högre tålighet än vanliga slangar och är lämpliga för adventure- och offroadkörning.

Markfrigången är 250 mm och vikten 220 kg (fulltankad). Det innebär att den är 15 mm högre och 16 kg tyngre än grundversionen av Ténéré 700.

Tanken är tvådelad och rymmer 23 liter. Trots den stora tanken är sittställningen rymlig och tyngdpunkten är låg.

Fjädringen från KYB har 220 mm slaglängd bak och 230 mm fram (43 mm framgaffel). Detta är 20 mm längre (såväl fram som bak) än på grundversionen av Ténéré 700.

Framskärmen är höj och sänkbar med ca 10 mm. Det minskar risken för att exempelvis lera skall sätta sig mellan hjulet och framskärmen.

En 5 tums TFT-skärm som kan kopplas samman med telefonen gör att man bland annat kan se inkommande samtal när man kör.

ABS:en justeras via displayen och har tre lägen – full ABS på båda hjulen, ”halv” ABS på endast framhjulet eller helt avslagen på båda hjulen för offroadkörning.

Skärmen kan även ställas i tre olika displaylägen (Explorer, Street och Raid). I läge Raid visualiseras två trippmätare som kan hanteras med hjälp av vänster hand (ovan med RESET i mitten). Reglaget gör att man kan scrolla på trippmätaren, precis som på en rallyhoj, för att synka med roadbook:en.

Delbar sadel som går längre upp på tanken. Som tillbehör kan man byta ut bakre delen mot en komfortsadel för längre resor med passagerare.

Större fotpinnar med gummiskydd som är möjliga att ta bort för exempelvis offroadkörning om man vill ha ett fastare grepp för fötterna.

Inställbar styrdämpare från Öhlins som filtrerar bort snabba och plötsliga rörelser och ger mer kontroll åt föraren.

LED-blinkers och ett mörkt kamouflagemönster på skyddskåporna i fronten.

Bromsar från Brembo fram och bak. Frambromsen har dubbla bromsskivor.

Såväl styre som broms- och kopplingsgrepp är svarta.

Butiken hos Lillemans MC är fylld med hojar från Yamaha och Honda. Ett stort utbud med kläder, hjälmar och tillbehör från bland annat Yamalube, Shoei, Revit och Kriega.

Som lånehoj vid service har Lillemans MC en läcker Yamaha Ténéré 700. Hojen lånas till stöd för Barncancerfonden och Barnhjärnfonden genom Team Rynkeby.

ExploreBike:

ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.

På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.

www.explorebike.se

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser