Äntligen! Efter kaoset på Ring Knutstorp och tabbarna från tävlingsledningen fick förare och publik njuta av ett underbart race på Falkenbergs Motorbana. Efter 31 spännande varv kan man inte annat än ett ge en eloge till tävlingsledare (Patrik Ivarsson och domarordförande Tony Jacobsson) och funktionärer. Funktionärerna jobbade som vanligt snabbt på Falkenberg (tänker då främst på SO/SM senast på banan då de fick jobba hårt och länge efter alla krascher) och fick undan cyklarna utan bekymmer, något som Ring Knutstorp lämnade mycket att önska.
Alexander Lundh stog i poleposition i den fjärde deltävlingen av Pro Superbike. Drygt två tiondelar bakom startade Backlund med Jan Hanson och Petter Jansson på första startled.
-Jag ska ta starten och sticka ifrån direkt, sa Petter inför racet efter kvalet på fredagen. Petter gjorde en kanonstart och kom mycket riktigt iväg först av alla med David ”Svensken” Andersson strax efter sig. Svensken trivs inte riktigt på inledningen av banan med chikanen och följande höger, så Petter drog nytta av detta och hade nästan en halvsekunds ledning efter chikanen. Men Svensken kom ikapp under senare delen av banan och var förbi Petter när de kom runt för att passera genom chikanen för andra gången.
Freddy Papunens otur fortsätter och även i detta race körde han av banan efter kontakt med Hanson. Hanson körde om Freddy och fick väja upp cykeln en aning in i den andra delen av chikanen för att inte köra på Mårtensson, Freddy fick i sin tur också väja men körde på Hanson bakifrån och sedan vidare av banan i försiktig fart. Han hade båda händerna på styret och klarade precis av att hålla cykeln på hjulen. Efter att ha fått i en växel tog han upp jakten på poäng. Men han förlorade många dyrbara sekunder och var nu sist av samtliga förare med en stor lucka upp till nästa man.
Filip Backlund låg inledningsvis bakom Svensken och Petter men gjorde saken kort och körde snabbt upp sig till ledning. Svensken tappade även till Petter och fick se sig omkörd densamme efter en grymt sen inbromsning av Petter. Därefter fortsatte David att tappa mark och förare efter förare körde om segraren från Ring Knutstorp.
-Jag behöver köra fler varv på Falkenberg helt klart, men jag trivs bra på de banorna som är kvar att köra på och ska nog kunna plocka många poäng på de, säger Svensken efter att ha korsat mållinjen som sjunde man.
Petter drog igång ett sjujäkla tempo och körde snabbt ikapp Backlund och tog enkelt förbi sig honom. Backlund fick kämpa hårt med de mjuka däcken han körde på och sladdade vilt lite här och var med sin Suzuki.
Alexander Lundh tappade många placeringar i starten och var inte bättre än sjua efter de första kurvorna. Men han kämpade sig sakta men säkert upp genom fältet och var strax uppe bakom Petter, Filip och Mårtensson.
Petter låg länge i ledning och det såg ut att kunna bli seger för privatcupföraren. Men så fick han sig ett släpp genom högfartshögern och klarade sig med blotta förskräckelsen från en vurpa när racet närmade sig sitt slutskede. När han väl var uppe på asfalten igen låg han på en fjärdeplats, bakom topptrion Filip, Lundh och Mårtensson. Men Crazy Mike var inte långt bakom och inom ett varv hade värmlänningen tagit sig förbi Petter, från ledning och i mål på en femteplats alltså för Petter.
Lundh och Mortenzoni var uppe vid bakdäcket och nosade på Filip Backlunds Suzuki när det bara återstod några få varv. Men så kom de ikapp Niki Lindfors och Robban Gull som fightades om 17:e platsen. Niki och Robban skulle varva Gudmundssom när topptrion snabbt närmade sig bakifrån.
-Jag fick 20 sekunders tidstillägg för att ha stoppat upp Filip Backlund. Men jag låg och fightades med Niki när vi skulle varva Gudmundsson. Trodde att den blåa flaggan var ute för honom. Sen när vi båda tagit oss om honom såg jag att de blåflaggade igen, då höll jag ytterspår genom krönet efter chikanen för att låta Filip passera, men han kom inte, sen släppte jag honom förbi in i högfartshögern, säger Robban Gull.
Ut på det sista varvet körde även Lundh förbi Gull in i chikanen, medans Mårtensson såg något uppgiven ut på kroppsspårket då han inte kom om förarna genom chikanen. Även Mårtensson körde om Gull, på sista kurvan innan start/mål. Team Cresto Guide förarna Lundh och Mårtensson förlorade mest tid på missförståndet och tappade efter varvningarna kontakt med Backlund som kunde segla i mål som vinnare efter ett grymt tufft och spännande race!
Crazy Mike körde upp sig genom fältet efter den dåliga starten och var knappt 1.5 sekunder efter Mortenzoni och en dryg tiondel före startfantomen Petter Jansson i mål. Nicklas Cajback fortsätter att köra fort och tog även Svenskens skalp och var en sekund efter Petter och fyra sekunder före Svensken. Svensken i sin tur höll precis undan för Hanson som var endast tre hundradelar efter i mål.
-Jag hade världens tur som kunde köra i mål idag. Efter incidenten med Freddy körde jag racet med en sprucken fälg, något som vi upptäckte först efteråt. Freddy kom fram till mig efter racet och frågade ”vad jag höll på med”, jag förstår inte alls vad han pratar om, detta är racing och ibland kan tyvärr sånt hända, säger Hanson. Freddy vs Hanson fortsätter alltså, senast på Ring Knutstorp kraschade Hanson och tog med sig Freddy i fallet.
Norvald Haaland och Henrik Stenberg tampades racet igenom, men Norvald fick sig lite andrum när Stenberg bromsade på sig in i chikanen och fick köra genom escapen. Tobias Larsson var Yamaha-förarna hack i häl men kraschade våldsamt ut mot start/mål rakan. Samma ställe där han skadade sig och bröt ryggen för bara några år sedan. Men Tobias reste sig och klarade sig välhållen denna gång.
Freddy Papunen kämpade sig till en 13:e plats och var bara tiondelar efter Ockelfelt och Eksilsson i mål. -Teamet visade fel på depåtavlan, jag trodde att det var två varv kvar när vi körde i mål, säger Freddy.
I Privatförarcupen var Petter Jansson segraren med David ”Svensken” Andersson på en andraplats och Lukas Ockelfelt på en tredje. Ockelfelt fortsätter att utvecklas med sin Yamaha och verkar bli en van podiumförare i Privatförarcupen. Svensken leder totalt i Privatförarcupen med 90 poäng, mot Petters 69 och Ockelfelts 59 poäng.
I Pro Superbike utökade Filip Backlund sin ledning och är nu tio poäng före Alexander Lundh. Svensken är på tredje med 53 poäng, nio före Mortenzoni och elva före Crazy Mike. Regerande mästaren, Freddy Papunen, är sanslösa 31 poäng efter mästerskapsledaren Backlund.
Havla säsongen är avverkad i Pro Superbike. Men det återstår ännu fyra race att köra. Nästa race körs på Gelleråsen 14-15 augusti, en bana som Filip Backlund totaldominerade på senast. Därefter är det dags för Våler, Norge. En bana som Backlund vunnit på de senaste två åren. Återstående två tävlingar körs på Ring Knutstorp och Mantorp Park, banor där Filip också är riktigt snabb på, så nog ser det bra ut för ynglingen från Västerås. Toppduon i Pro Superbike har båda chans att få köra i FIM Superstock 1000 nästa år om någon av de vinner mästerskapet i år då de har rätt ålder inne.
Inför Pro Superbike på Gelleråsen 14-15 augusti körs det en deltävling i Scandinavian Open/SM på samma bana, 25-26 juli, räkna med att få möta många av toppkillarna från Pro Superbike redan då!