Filmhojen i Dragon Tattoo

Justin Kell på Glory Motor Works i Hollywood fick order av regissör David Fincher att bygga hojen till Lisbeth Salander, hjältinnan som spelas av Rooney Mara. Filmen har nyss haft premiär och är den amerikanska versionen av första delen av Stieg Larssons deckartrilogi.
– Jag hade ett antal möten med David där vi bestämde att det måste vara en äldre och billigare hoj, men ändå pålitlig. Ett motorstopp kostar miljontals kronor under en sådan här stor inspelning, berättar Justin för MC-Nytt.

Teamet med Justin Kell i spetsen har byggt tre identiska motorcyklar av en Honda CL 350 och två Honda CB 350. Modeller vanliga i slutet på 60-talet och som i Lisbeth Salanders fall fått ett klart tuffare utseende. CL i ursprungsskick var en scrambler med upphöjda avgasrör precis som filmhojen medan CB i originalskick hade ett rör på vardera sida.
– I den här filmen var det viktigt att motorcykeln såg överkomlig ut för en person som Lisbeth Salander, säger Justin som byggt ett flertal filmhojar i sin verkstad i Hollywood.

Har ni ändrat mer än designen?
– Motorerna är original men måttligt trimmade och i övrigt har vi bättrat på fjädringen. Elektroniken är också ny och just nu fixar vi så att batteriboxen ska klara ett bättre batteri inför nästa film. Viktigast är som sagt att hojarna är pålitliga och att alla tre ser identiska ut. Vi var lite oroliga över hur förgasarna skulle fungera i stockholmsluften men det var inga problem, säger Justin Kell som har två av hojarna hemma i Hollywood medan den tredje står i Sverige.
 
Har du byggt många filmmotorcyklar?
– Ja vi har gjort en hel del filmer genom åren och vi har lyckligtvis fått jobba med några av de bästa regissörerna i Hollywood, säger Justin och räknar upp några exempel, se faktarutan till höger.
 
Foto: COOP & JACQUI VAN HAM

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser