Det krävs mod att ta upp kampen med Japan på egen hand, men det är vad Fischer MRX gör. Ramen kommer från Gemini Technologies, som en gång ritade ramen för smidiga VR 1000 Harley. Den kraftiga svingen håller en Öhlinare med progressivt länkage. Och i den här omgivningen finns en koreansk Hyosung 650-kubiks 90-grader V-twin, med ett par 39-millimeters Mikuni CV, men när ni läser det här har den insprutning för att uppfylla Euro 3.
Under 2007 ska 700 motorcyklar tillverkas, en siffra som ska ha stigit till 2 500 år 2010.
Det är mycket motorcykel för pengarna, med 79 hästar vid 9 000 varv. Gaffeln fungerar bra, men är tung, liksom hjulen, och Fischer har en serie tillbehör för att uppdatera motorcykeln kraftigt (www.fischer1.com). Här finns Öhlins, WP, Brembo och annat godis, även bredare bakfälg från Marchesini som ökar däcksmöjligheten från 160 till 180.
Byte av gaffel och hjul kapar 20 kilo.
Försäljningen ska ske enbart över nätet av den smidiga maskinen, vars chassi klarar mycket mer motoreffekt än det alternativ som finns nu. Körställningen är tack vare ganska lågt placerade fotpinnar bekväm även för en förare som mäter 1,80. Tanken rymmer 17 liter och ser bred ut men inkräktar inte på rörligheten väl i sadeln.
Körställningen är mer Monster än 999. I den här omgivningen är den koreanska motorn med sitt avgassystem kraftfullare än originalet och ger minimala vibrationer. Effektutvecklingen är rak och vrdimomentkurvan flack. En svacka märks, men vid 7 000 varv rullar maskinen i 160 km/h. Instrumentbelysningens färg kan förresten varieras över flera alternativ med hjälp av en knapp.
Accelerationen är livlig, men inte överväldigande. Det är mer en förlåtande maskin som ger föraren en känsla av kontroll. Den sexväxlade lådan har japansk standard. Problemen med trög växling hos Hyosung verkar bero på undermålig olja, vilket importörer ofta byter före leveransen. Dessutom är växelspaken olyckligt placerad.
Det här är en utmärkt sportmaskin för den som tar första stegen som sporthojsfanatiker.
Plus:
Kul med en sporthoj till ett riktigt lågt pris. Intressant komponentblandning med Öhlins bakstötdämpare…
Minus:
…som inte matchas av de klena bromsarna och en motor som inte riktigt är med i matchen.
Publicerad i Bike nummer 7 2007.
Text: Alan Catchcart
Bild: Tom Riles