Det är Grand Prix-kommissionen som sett över reglerna inför nästa säsong och bland annat så måste däcksvärmare nästa år tas av när en-minut-skylten visas. Detta för att det inte ska uppstå ett liknande problem som när Pedrosa inte fick bort sin däckvärmare i tid och därmed fick starta sist på Misano.
I och med det nya kvalsystemet har man också anpassat 107-procentsregeln. Det gäller fortfarande att komma innanför 107% av den snabbaste tiden, men nu behöver förarna bara uppnå det på en av de fyra träningspassen, inte under uppvärmningspasset.
Kolfiberfälgar blir förbjudna nästa år och CRT-team måste nu använda bromsskivor som är 320mm, precis som prototyperna, tidigare var det fritt att välja som man ville.
Under nästa säsong kommer en ny transponder introduceras, som tillåter att flaggsignaler skickas till instrumenteringen. Detta blir obligatoriskt 2014.
År 2015 kommer prisbegräsningar introduceras på bromsar och stötdämpare i ett försök att jämna ut fältet.