Vi vet alla att människor ibland råkar ut för olyckor. De har råkat ut för något oförutsebart och sen har det som en följd av detta gått på tok för dem!
Lagen säger att du skall hålla en sådan fart och ha sådan framförhålllning att du skall kunna stannat för varje förutsebart hinder i trafiken. Att bara följa lagen räcker inte om vi ska gardera oss ytterligare mot olyckor. Vi måste förbereda oss på att det oväntade sker och redan innan det sker se över trafiksituationen och planera för eventualiteter.
Innan du kör om kan det vara bra att försöka se hur situationen är framför den bilen du tänker köra om. Skulle bilen du just kommer ikapp för omkörning panikbromsa kanske du inte kan ligga kvar bakom den. Om bilen framför den du just kört om nitar mitt under din omkörning måste du förändra den planerade omkörningen.
Att då köra om den bromsande bilen också kan vara ett mindre klokt alternativ om du inte är på det fulla klar med varför denne bromsar och tycker att du utom fara kan köra om denne.
Principen med frammåttänk och planering gäller i alla situationer. Om bilen där framme i korset gör en vänster som korsar din fil, kan du, om du inte hinner bromsa dig till stillastående före, väja och smita bakom eller framför honom?
Det är aldrig fiffigt att smita nära bakom bilar som kör ut då de kan ha släpvagnar påkopplade du inte sett eller kanske följs strax bakom av en annan bil eller mc.
Tänk på samma sätt var och hur du än kör, det är inte dags att söka en »plan b« när du står på hejdarna och försöker undvika ett plötsligt uppdgat hinder!
Tänk alltid ett steg längre redan innan! Är du riktigt beredd och klar med alternativ i trafiken är det svårt att råka ut för något oförutsett och vara helt barskrapad på chanser att reda ut din situation!
Att köra försiktigt är ett bra sätt att planera även om det inte ger garantier.
Risk bättre än krasch
Håller något på att hända måste du undvika faran. Bromsa och styr undan. Du ska dock inte försöka bromsa och väja samtidigt. Risken är bara att du minska dina chanser att lyckas med din manöver.
Hinner du inte bromsa är det till att välja det minst farliga undanmanöversalternativet. Det är i många fall bättre att svänga av vägen och utsätta sig för en risk att krocka med någon än att definitivt göra det!
Att bara vid vanlig körning kolla hur diken och annat vid vägen ser ut gör att du får rutin och ökar dina chanser att reda ut farliga situationer!