Att 250-klassen kommer att försvinna i MotoGP är helt klart och ska ersättas med en 600-klass. Hur det reglementet ska se ut är dock inte helt och hållet klart. Och enligt vår medarbetare Mat Oxley verkar inte Dorna ha specielt bra koll på vad som skiljer standardhojar från prototyphojar… Det är nämligen just kring det här frågetecknet finns. Ska hojarna vara specialbyggda eller gatbaserade? Ska det vara prototypbyggen kommer det att bli en fruktansvärt dyr klass, och antalet team i MotoGP håller redan på att sjunka på grund av skenande kostnader.
De nya 800-kubikarna med pneumatiska ventiler är dyrare att tillverka än 990-kubikarna som de ersatte. Och 990 var dubbelt så dyra som 500-kubikarna…
Lösningen lär vara ”trimmade standardmotorer i prototypchassin” och på den linjen presenterade Moriwaki i helgen hur en racer kan se ut. Ett helt eget chassi men med motor från Honda CBR 600 RR.
Vad tror du om de nya reglerna? Diskutera här nedan.