Lite elakt skulle man kunna säga: Den saknar ju ett hjul, fastän den har ett för mycket. Förmodligen skulle ingen egentligen ta illa upp, inte ens Yamaha själva. Å ena sidan, men å andra sidan kan man inte bortse från framgångarna med Piaggio MP3. Och det är en sak till: På det sätt och vis som Yamaha beskriver den nya Niken-teknologin, gör att man längta efter mer: ”Egenartiga carver-egenskaper”, ”speciell greppkänsla i framhjulen”, ”möjlighet till stora nedläggsvinklar, upp till 45 grader” – det låter som mer än spännande. Likaså den översiktliga spårvidden på 41 centimeter. Det är betydligt mindre än på MP3 och borde, om mekaniken med den dubbla inverterade gaffeln ihopkopplad med en svängbar länk fungerar, inte inskränka för mycket på hanterbarheten. Svänga in som med en motorcykel, lägga ner som med en motorcykel, men inte köra omkull som med en motorcykel – det låter lockande. Det är ju trots allt faktiskt inte ett utan två 120-framhjul som har kontakt med asfalten, vilket naturligtvis hjälper vid inbromsning. För en adekvat bromsverkan sörjer två fyrkolvsok och två 298 millimeter stora skivor, och för framfarten en för modellen anpassad trecylindrig motor från MT-09. När det gäller effekten håller Yamaha den hemlig. Ramen är en kombination av stål och aluminium, viktfördelningen är 50/50, stötdämparen fullt justerbar och till det kommer greppkontroll och snabbväxel – Niken är utrustad helt enligt praxis. Yamaha menar allvar med modellen. Niken (”två svärd”) är tänk att komma ut på marknaden under andra halvåret 2018, men priset är ännu inte klart. En sak är dock säker: De första exemplaren för Europa under 2018 kan bara beställas online, men något tidpunkt för det finns ännu inte.
Yamaha Ténéré 700 World Raid (prototyp)
Inte heller Yamahas andra spektakulära nyhet kan ännu beställas. Och det är till och med ännu värre. Ténéré 700 befinner sig fortfarande i ett prototypstadium, men med strålkastare och bakljus har den kommit en bit längre som prototyp än för ett år sedan. Man använder denna prototyp för att fastställa de slutliga specifikationerna för den serieproducerade versionen. Man har reducerat sadelhöjden betydligt, för att inte redan nu utesluta en stor del av de potentiella kunderna, och chassit är även det ytterligare omarbetat till stor del med inriktning på egenskaperna vid landsvägskörning, Men trots det: Med tanke på den torftiga informationen – MT-07 motor, Akrapovic-dämpare, inverterad gaffel, stötdämpare, aha! – måste Yamaha se upp, så att inte de många potentiella kunderna springer sin väg. Kanske på grund av att de är uttråkade, eller att andra under tiden kan erbjuda det som Yamaha önskar ta ytterligare ett varv runt jorden för att prova ut.
Yamaha XT 1200 ZE Ténéré Raid Edition
Eller så tar de sig en funderare och slår till på den stora Rallye-XTZ, vilken skall finnas tillgänglig från mars 2018. Även med den åker äventyret alltid med, inte minst i form av två nya packväskor i aluminium. Dessutom finns det en högre vindruta, ett större motorskydd, dimstrålkastare och sidokåpor av kolfiber och till det Raid Edition-grafik – och den som då inte känner sig som förflyttad till öknen, får skylla sig själv. De grundläggande tekniska data vad gäller motor, chassi med mera är samma som hos standardmodellen XT 1200 ZE.
Yamaha MT-09 SP
Yamaha pratar om en premium-specifikation med tyngdpunkt på sportig prestanda. Man kan även kunna säga att man äntligen gett motorn det chassi den förtjänar. Men hur som helst: Öhlins-stötdämpare med hydraulisk fjäderförspänning, och dessutom möjligheten att anpassa fjädern till ens personliga behov samt en fullt justerbar Kayaba-gaffel – det är fjädringsspecifikationerna som gör SP till en SP. Till det kommer en speciell lackering, ett svart styre, svarta armaturer och instrument. Resten är standard. Naturligtvis har cykeln också snabbväxel och greppkontroll. Leveranserna börjar i januari.
Yamaha MT-07
Uppsnyggad – så får man nog kalla det, vad som Yamaha gjort med den populära MT-07. Och det är lyckat. Strålkastare, tank, sadel, sidopaneler, allt är nytt och det ser helt klart mer uppvuxet ut. Tekniskt har gaffeln nu en lite hårdare grundinställning. Stötdämparen har nu justerbar returdämpning.
Yamaha Tracer 900 GT
Också Tracer 900 har fått väskor. På grund av det heter den nu GT. De hårda väskorna rymmer 22 liters volym, och till det kommer uppgraderade fjädringskomponenter (fullt justerbar gaffel och stötdämpare med hydraulisk fjäderförspänning), en TFT-skärm, växlingsautomat och en farthållare, samt uppvärmda handtag. Och när man ändå höll på passade man på att även uppdatera bas-versionen. Ny kåpdesign, smalare styre, ny sadel, ny vindruta som kan ställas in med en hand, längre sving och ytterligare några småsaker – målinriktade modelluppdateringar har alltid varit Yamahas styrka.
Kolla in nyheterna från Yamaha live på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.