ECU (electronic control unit) är motorns styrningssystem och Bosch är en av de främsta tillverkarna av sådana. Nu är de på väg att bli färdiga med nästa generations enhet.
Dagens Bosch-ECU är baserad på deras motsvarande enhet för bilar. Den här är dock utvecklad specifikt för motorcyklar och är fem gånger mindre än dagens enhet. Den har så klart även fått tekniska förbättringar och bland annat bluetooth, så föraren kan koppla sin smartphone till motorcykenl och se en mängd av data – bränsleförbrukning, nedläggningsvinkel, med mera.
Bluetooth-kopplingen kan också fungera som en nyckel; motorcykeln startar bara om den är uppkopplad till telefonen. Det ska också gå att fjärrstyra ECU:n så att om den blir stulen går det att stänga av motorn. Den nya enheten blir billigare, Bosch hoppas att fler tillverkare från växande marknaden ska byta från förgasare till elektronisk insprutning.
Engelska Visordown har kommit över en bild på den nya ECU:n i jämförelse med den gamla – storleksskillnaden är tydlig.