Fyra nya Tiger 800 från Triumph

I grunden handlar det om två basmodeller, XR för gata och XC för offroad. Såväl XR som XC finns också i ett mer påkostat och avancerat x-utförande och heter då XRx och XRc.
 
Motorn i såväl XR som XC är 95-hästars trepipen vi känner väl sedan tidigare.  Enligt Triumph är den nu dock hela 17 procent snålare vilket i sin tur innebär att den tidigare rätt törstiga motorn närmat sig rivalen BMW:s parallelltwin. Andra förändringar är en smidigare och tystare växellåda.
 
XR och XC får avstängningsbar ABS, x-modellerna får tre ABS-lägen där offroad-läget stänger av ABS:en bak och även tillåter ett visst mått av låsning även fram (bra på löst underlag).
 
Även traction control är standard, dock har x-modellerna fler inställningsmöjligheter som styrs via de olika körlägena – Road, Offroad och Rider Mode. Det sistnämnda låter föraren själv konfigurera sitt eget körläge med avseende på mappning och så vidare. X-modellerna får också en mer avancerad färddator.
 
XR-modellerna får fjädring från Showa och den rullar på gjutna hjul i dimensionerna 19 ram och 17 bak. XC-versionen har fullt justerbara komponenter från KTM-ägda WP och har inte helt oväntat trådekrade hjul i de offroadmässiga 21 tum fram men fortfarande 17 tum bak.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa