Jag har tidigare ägt både Transalp och Varadero från Honda. Jag har kört Africa Twin tidigare och jag måste erkänna att jag sneglat en del på deras häftiga True Adventure koncept ända sedan EICMA-mässan 2014.
En hoj av det vildare slaget har inte kommit ännu från Honda, men något åt det hållet blev det i alla fall. African Twin firar 30-årsjubileum och denna Adventure Sports-utgåvan har fått unika jubileumsfärger. Den skiljer sig även från vanliga African Twin med längre fjädringsväg, större tank, högre sadelhöjd, kåpglas och markfrigång. Dessutom har den bättre handskydd och handtagsvärme är standard. Det råder ingen tvekan om att detta är en hög motorcykel, sadelhöjden är mastiga 900/920 millimeter.
Jag startar upp den och ljudet är både aggressivt och inbjudande, värmen i handtagen är på näst högsta läget och ett tryck på höger sida av styret sätter hojen i D-läge. Det här är nämligen versionen med DCT-växellådan. Du väljer växelläge på vänster sida av styret med antingen tummen eller pekfingret. Det tar inte lång tid att vänja sig vid systemet och turen hem från Alf Graarud Motor i Sarpsborg blir en rolig sådan med både manuell och automatisk växling.
Motorn känns stark nog och det tar inte lång tid för den nya bekantskapen att bli riktigt harmonisk. Nästa steg blir att gå igenom de olika körlägena. Möjligheten att skräddarsy körupplevelsen är stor. Adventure Sports-modellen är en hårdkokt African Twin-version som är rikligt utrustad. Jag tror att 2018 kommer att bjuda på många goda äventyr med den här motorcykeln.