Nu gäller den sista finslipningen inför nästa helgs utmaning, GGN 2.0 på den helt nya banan i Hejdeby. Och på en helt ny hoj dessutom. Än så länge har jag bara hunnit med cirka två timmars körning med den fräcka elhojen från Stark Future. Men den växer på mig för varje minut vi kör. Den kom levererad med cross-specifikationer så på tok för hård i fjädringen kan man lugnt säga.
Efter lite grovjustering av fjädring och ha minskat rejält på dämpningen går den nu mycket finare med både bättre grepp och komfort. Anpassningen av effektlägen och motorbroms börjar sitta lite smått. Hojen har helt galna 80 hästar som max. En nivå så förmodligen ingen på hela jordklotet kan hantera på ett rimligt sätt. För enduroskogen verkar runt 45 hästar och 70-80% motorbroms (regenerering) passa mig bra. Då har man en lagom linjär effektkurva och en hoj som piggt och lätt lyfter framhjulet över hinder.
Lite kritik måste ändå riktas till de originalmonterade innerslangarna. Här har Stark gått både ett och två steg för långt mot viktoptimering och de badringsliknande röda leksakerna höll knappt en timmes körning innan pyspunkan var ett faktum. Inte riktigt vad man väntar sig från en hoj för närmare 150 000 kronor.
Bättre däremot är den fantastiska support från Stark som på nolltid vänder tillbaka och löser ditt ärende. Här svämmar forumen över av beröm. Jag fick tillskickat ett sidostöd och en ny bakbroms som ska monteras på vänster handtag och demontering av fotbromsen. Det blir en lite ny sak att lära sig men jag har testat förrut, bland annat med en heldag med Cakes senaste elhoj Bukk.
Till helgen blir det ytterligare finputsning av fjädringen och lära in handbromstekniken för bakhjulet. Dessutom ska det till ett byte av oljan för växellådan som ska bytas efter fem timmars körning första gången. Till nästa vecka blir det vila och återhämtning och hojen ska få sprillans nya däck och Mousse från Michelin. Jag satsar återigen på Enduro Extreme bak och Enduro Medium fram. Extreme är ett extra mjukt bakdäck som kommer slitas hårt men med fantastiskt grepp och körkomfort som belöning. Vi hoppas även hinna få fram ett specialdesignat dekalkit från svenska Moto Pro Works. Ska bli spännande att se vad de får till.
Vi ses på ön !!