BMW fortsätter att gå på stenhårt med nya modeller och siktar mer och mer på kraftfulla och användarvänliga maskiner med sportiga ambitioner.
BMW:s senaste nyhet, HP2, där HP står för high performance handlar om en allsidig motorcykel för den äventyrslystne hojåkaren. Det här är en helt ny exklusiv modell, med smärre likheter med R1200GS. Genom en mirakelliknande bantning har drygt 24 kilo bantats bort i jämförelse med R1200GS. Torrvikten för HP2 uppges vara 175 kg medan den för R1200GS är 199 kg. Enligt uppgift lär den accelerera från stillastående till hundra kilometer i timmen på 3,2 sekunder. Toppfarten uppges ligga på stadiga 200 kilometer i timmen.
Stålrörsramen känner vi igen från BMW:s ökenracer R900R. Framgaffeln är av inverterad modell. Här finns alltså ingen Telelever. Svingarmen som även rymmer kardanaxeln är 30 millimeter längre än hos R1200GS. Stötdämparen är en revolutionerande enhet, som inte dämpas på hydrauliskt vis av olja, utan helt och hållet dämpas med hjälp av en fjäder och komprimerad luft.
Boxermotorn som även den härstammar från R1200GS uppges i det här fallet leverera 105 hästkrafter på topp. De slanglösa Karoo-däcken från Metzeler är monterade på 17- respektive 21-tum stora trådekrade hjul.
Vi återkommer med en provkörning
Tekniska data:
Motortyp: tvåcylindrig boxer, 4-vent/cyl
Slagvolym: 1170 cm3
Kompression: 11:1
Borr/slag: 101/73 mm
Effekt: 105 hk/7000 varv
Vridmoment: 115 Nm/5500 varv
Bränsleförsörjning: Elektronisk insprutning
Koppling: Enkelskivig, torr, hydraulisk manövrering
Antal växlar: 6 stycken
Sekundärdrivning: Kardan
Sadelhöjd: 920 mm
Hjulbas: 1610 mm
Tankvolym: 13 liter
Fulltankad vikt: 196,5 kg
Ram: Stålrör
Framgaffel: Inverterad, 45 mm
Stötdämpare: Luftassisterad, fullt justerbar enkeldämpare
Fjädringsväg (fram/bak): 270/250 mm
Bromsar (fram/bak): 305-mm skiva, tvåkolvsok/ 265-mm skiva, tvåkolvsok utan ABS
Hjul (fram/bak): 1,85×21″/2,5×17″
Däck (fram/bak): 90/90-21 / 140/80-17